23948sdkhjf

Teknisk prestige-symposium skal afvikles i Danmark – men mangler danskere

TEKNIK: Til september skal DTU være vært for det 13. såkaldte Prads-symposium i rækken - med deltagere fra hele verden. Mere national opbakning efterlyses dog.
Der er hverken mangel på vigtige emner, indlæg eller notabiliteter fra den tekniske maritime verden, når DTU i dagene 4. til 8. september er vært for Practical Design of Ships and other floating structures – eller Prads, som arrangementet kaldes i daglig vending. Selve shippingerhvervet syner imidlertid ikke af meget i billedet på tilmeldingslisterne, og det vil arrangørerne meget gerne ændre på.

”Prads er bestemt ikke kun et vigtigt mødested for forskere og undervisere på de maritime fakulteter og institutioner, men bestemt også et vigtigt sted at se og høre om nye trends og udviklingsveje inden for skibsfarten og hos de maritime producenter og designfirmaer osv., så der bør melde sig flere under fanerne fra Det Blå Danmarks shippingbagland. Ikke mindst for deres egen skyld,” siger teknisk chef hos brancheorganisationen Danske Maritime Valdemar Ehlers i sammenhængen.

I karambolage med SMM

”Vi ved jo fra den OECD-rapport, der blev præsenteret så sent som i sidste uge, at maritim teknologi er et vækstområde – også herhjemme. Og det er bl.a. også derfor, at vi i Danske Maritime (sammen med bl.a. Den Danske Maritime Fond) er gået ind som sponsor. Og vi anbefaler bestemt de relevante firmaer blandt vore medlemmer at støtte op med deltagelse,” fortsætter Valdemar Ehlers.

”Det er da rigtigt, at Prads i år går i karambolage med SMM i Hamborg rent tidsmæssigt, og at det kan give visse planlægningsproblemer forskellige steder. Men det er jo ret beset mere udviklingsafdelinger og tekniske folk, der bør stille op ved Prads, mens SMM nok er interessant den vej om, men på bundlinjen jo nok er mest interessant for salgs- og marketingafdelinger,” pointerer han videre.

”Så igen. Det er bestemt noget, vi støtter aktivt. Og ikke kun som direkte sponsor, men også ved at opfordre til deltagelse. Det er fremtidens tekniske udvikling, man oplever på et sådant symposium. Og det er jo med deltagelse af store navne inden for branchen fra Fjernøsten, USA og naturligvis Europa. Så Det Blå Danmark skal da naturligvis vise flaget ved en sådan lejlighed.”

Store faglige perspektiver

Fra arrangørerne selv på DTU præsenteres symposiet på samme linje. Bl.a. siger professor Jørgen Juncher Jensen ved DTU Mekanik, der sidder med i styrekomiteen:

”Der er store faglige perspektiver for Det Blå Danmark i symposiet, fordi valget af Danmark som værtsland understreger og underbygger den stærke position, den danske maritime industri har internationalt. Samtidig er tidspunktet helt rigtigt, fordi Det Blå Danmark p.t. er i en omstillingsproces, hvor alle aktører er enige om at stå sammen for at bevare Danmarks styrkeposition i dette meget vigtige erhverv med op mod 100.000 danske arbejdspladser. Således er DTU’s nyoprettede maritime center, Maritime DTU, i en stærk proces mod at styrke og synliggøre de interne maritime kompetencer på DTU.”

Styrekomiteens leder, lektor Ulrik Dam Nielsen fra DTU Mekanik, tilføjer:

”Vores grundtanke med værtskabet for det kommende Prads-symposium er at følge den stærke tradition for emner på det maritime designområde, som symposiet har etableret gennem tiden."

”På den anden side har vi også set på, hvilke områder vi kan bidrage med i forhold til den danske maritime verden. Her er emnet teknisk operation af skibe værd at nævne.”

Første gang i Danmark

Det er første gang, at DTU og Danmark er vært for det internationale symposium, der præsenteres som et internationalt anerkendt forum, hvor maritime aktører såvel som ingeniører og forskere har mulighed for at præsentere deres ideer, design og forskningsresultater. Pointen er, at præsentationer og indlæg skal forholde sig til konkrete problemstillinger i den maritime industri.

Symposiet bliver afholdt hvert tredje år og har fundet sted siden 1977. Der har generelt i hvert symposium været deltagere fra mere end 20 af de førende maritime lande. Prads blev i 2010 og 2013 afholdt for 11. og 12. gang i henholdsvis Rio de Janeiro, Brasilien, og Changwon City, Sydkorea.

Fra DTU lægger man med værtskabet vægt på, at symposiet følger de traditionelle emner med fokus på design, konstruktion og operation af skibe og flydende konstruktioner.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.111