De næste tre år skal Lars Skjold-Hansen bruge omkring 12 timer om ugen af sin fritid på at studere på Henley Business School, mens han passer sit fuldtidsjob som kaptajn hos DFDS, hvor han det seneste år har sejlet passagerskibet King Seaways mellem Amsterdam og Newcastle. Han har sejlet som kaptajn siden 2006, men nu synes han, at tiden er inde til at komme tilbage på skolebænken.
”Frem for alt tror jeg ikke, at det er en dum idé at videreuddanne sig. Verden bliver mere og mere global,” siger Lars Skjold-Hansen. ”Verden omkring os udvikler sig hele tiden med nye modeller og idéer, så der kan man sige, at min uddannelse tilbage fra 1988 er lidt rusten.”
Vigtigt at holde sig opdateret
Han understeger dog, at beslutningen om at læse en MBA ikke blev taget fra den ene dag til den anden. Lysten og behovet for efteruddannelse kom for alvor, da han i 2011 og 2012 arbejdede i Dover som projektleder i forbindelse med sammenlægningen af Norfolkline og DFDS. Her kom han nemlig ud af den comfort-zone, som han havde opbygget i sit daglige arbejde til søs.
”Vores hverdag som sejlende medarbejdere er meget operationel. Vi flytter et skib fra A til B, hvor økonomistyring, ledelse af en multikulturel besætning og operation styrer vores hverdag. Da jeg kom til projektet i Dover, lavede jeg pludselig projekter, som jeg absolut ikke havde en direkte indgangsvinkel til, og jeg opdagede, at der foregår en masse andre ting, det er nyttigt at have kendskab til.”
Lars Skjold-Hansen har tidligere overvejet at efteruddanne sig, men timingen i forhold til familieliv er først rigtig nu. MBA-uddannelsen tager han på Henley Business School, University of Reading i England, men større dele af undervisningen foregår i København. Han sejler 14 dage og er hjemme 14 dage, og de kommende tre år skal de 14 hjemmedage i stor grad bruges på at studere. De fleste timer kommer til at foregå i hjemmet i Helsingborg, for en stor del af MBA’en er selvstudium.
Investering i fremtiden
MBA’en er finansieret gennem legater fra Lauritzen Fonden, som er selskabet bag DFDS, og Den Danske Maritime Fond, hvor Lars Skjold-Hansen er den første kaptajn, som modtager et legat. Men Lars Skjold-Hansen investerer også selv i fremtiden.
”Jeg investerer min fritid, som jeg synes er en stor investering.”
Han søgte ind på Henley, allerede inden han vidste, om legaterne fra de to fonde var hjemme. I 10 dage gik han i usikkerhed omkring finansieringen, men beslutningen om at søge ind var ikke svær.
”Jeg vil det her, og jeg var faktisk villig til at gå ind og betale en del af det selv, for jeg synes, man skal investere i sig selv,” siger han.
Lars Skjold-Hansen er den første DFDS-kaptajn, der tager en MBA, og efter at han havde fortalt sin direktør om sine planer med uddannelse, blev de også taget godt imod hos DFDS, som Lars Skjold-Hansen håber at bruge igennem uddannelsen.
”Vi lærer f.eks., hvad der foregår i en HR-afdeling, og her er det nærliggende, at jeg taler med vores HR-direktør om HR i DFDS. Ud fra den teoretiske viden, jeg får, kan jeg grave ned og lave modeller, og det kan være en del af min første hovedopgave.
Det er spændende, at vi sidder på studiet og får en masse teoretisk viden og modeller inden for lederskab og så kan gå ud i vores organisationer og bruge det dagen efter.”
Han tør endnu ikke spå om, hvad MBA’en kommer til at betyde for hans fremtidige karriere.
”Jeg trives godt i DFDS og med de udfordringer, det fører med sig. Der er ingen tvivl om, at jeg bliver en bedre medarbejder med en MBA-uddannelse.”