23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Driftsikkerhed er målet med stort udviklings-arbejde bag 'Wind Server'

NYBYGNING: Rederiet ønskede et rent el-baseret jack-up-system, der kunne integreres i skibets øvrige elektriske setup. Målet for DBB Jack-Up var så stor driftssikkerhed som muligt.
DBB Jack-Ups nybygning 'Wind Server' er designet i et samspil mellem rederiet, den rådgivende skibsingeniørvirksomhed OSK ShipTech A/S og SH Group. Svendborg-virksomheden SH Group har sammen med OSK ShipTech leveret og udviklet skibets jackup-system efter DBB Jack-Ups særlige ønsker.





Jackup-systemet er sammen med skibets hovedkran de vigtigste parametre for skibets effektivitet. DBB Jack-Up ønskede at få et så driftssikkert jackup-system som muligt med den samme redundans (med dobbelt op på vitale systemer), som 'Wind Server' i forvejen har indbygget i fremdrivningen som DP2-skib. Derudover var ønsket et rent el-baseret system.



Alternativet havde været et hydraulisk system, som dels havde været langt dyrere at installere med redundans, altså dobbelte rørføringer etc., og dels er et hydraulisk system mindre oplagt at integrere i skibets automationssystem til det dieselelektriske maskineri, end et rent el-baseret system er.



144 enkelte elektromotorer



Derfor består 'Wind Server's jackup-system af i alt 144 enkelte elektromotorer. Hver motor er individuelt frekvensstyret og integreret individuelt i skibets automationssystem. Selve kraftoverførslen sker via et gear til to tandstænger på hvert ben. Elektromotorerne er fordelt med 36 styks i hver af de fire units placeret i casings omkring benene.



Står en eller flere af de enkelte elektromotorer af, øger automationssystemet bare andre motorers output tilsvarende, samtidigt med at trykket automatisk fordeles mellem de fire ben. En indbygget overkapacitet sikrer, at jackup-processen kan gennemføres med op til 25 pct. elektromotorudfald.



Udfordringen med det el-baserede jackup-system var imidlertid måling af benenes tryk. Derfor har SH Group også måttet udvikle en særlig vejecelle, der fra hver jackup-unit fodrer automationssystemet med data om benenes aktuelle individuelle tryk mod havbunden. Udviklingen, og ikke mindst integrationen, af systemet i skibets ”rygmarv” har derfor også krævet meget af automationsleverandøren Kongsberg.



Syv plus et genset




'Wind Server's dieselelektriske fremdrivning udgøres af syv relativt små 910 kW gensets samt fem azimuth-thrustere; tre agter og to for. Alle drevet af hver sin 1.100 kW frekvensstyrede elektromotor. Skibets DP2 (dynamic positioning) notation kræver, at der er mindst to uafhængige maskinrum. Konkret betyder det en fordeling med tre gensets i hvert af de to maskinrum samt det syvende genset placeret andetsteds på det samme niveau på tanktoppen.



Ud over en nødgenerator placeret på hoveddækket består 'Wind Server's maskinpark ydermere af en havnegenerator med en lidt usædvanlig funktion. Havnegeneratoren, der kan levere møllespænding (690 volt/50 Hz) kan nemlig kobles helt ud af hovedtavlen.



Funktionen er lavet af sikkerhedshensyn, da havnegeneratoren også er tiltænkt som strømkilde i forbindelse med serviceopgaver på havvindmøller. Det kunne bl.a. være under fejlsøgning, hvor der er risiko for fejlstrøm eller andet, der ville kunne kompromittere skibets øvrige system. DBB forventer også, at der i fremtiden bliver et stigende krav fra mølleproducenterne om, at deres udstyr kan få strøm under transporten.



I dag er standarden på større servicefartøjer anvendelse af en almindelig, mobil landbaseret generator på dækket, hvor den er meget sårbar over for den saltholdige atmosfære til søs.



Skrog og kran



De to azimuth-thrustere i forskibet bidrager på lige fod med de tre agterthrustere til fremdriften, men sørger samtidigt også for at lede bovbølgen, fra den relativt stumpe forstavn, ned under skroget og bagud. Derudover har OSK ShipTech også forsøgt at optimere 'Wind Server's søegenskaber i forhold til den gængse standard i dag på selvfremdrivende jackup-fartøjer.



'Wind Server' har derfor to sponsons, der, ligesom et katamaranskrog ville have gjort, bidrager til en forbedret kursstabilitet på det meget boksformede skrog. De to sponsons udgør samtidigt skibets baseline, hvorfra der er to meter op til bunden af skroget. Dermed er de fem thrustere og benenes spudcans beskyttet ved bundberøring. Endelig tager de to sponsons noget af den vertikale kraft ud af bølgerne under jackup-processen, hvor bunden af skroget, i den såkaldte splash zone, ellers kan være udsat for store strukturelle påvirkninger.



'Wind Server's hovedkran er leveret direkte af Liebherr og er derfor ikke en del af nybygningskontrakten. Det er også Liebherr, som har leveret kranerne til DBB Jack-Ups øvrige to kran-fartøjer. Kranen på 'Wind Server' har en maksimal kapacitet på 400 tons ud i 20 meters radius i en højde op til 96 meter over hoveddækket.



FAKTA - 'Wind Server', DIS, OWLB2, Aarhus

Type: DP2 jackup havmølleservice- og kranfartøj

Ejer: DBB Jack-Up Services A/S, Aarhus

Værft: Nordic Yards, Warnemünde (Tyskland)

Bygge nr.: 212

Design: OSK ShipTech, Aarhus

Klasseselskab: DNV GL

Notation: 1A1 SELF-ELEVATING WIND TURBINE SERVICE AND CRANE UNIT. CLEAN DESIGN, NAUT-OSV(A), OPP-F, DYNPOS-AUTR, E0, CRANE.V(2)

Længde o.a.: 79,6 m

Længde lbp.: 76,8 m

Bredde: 31,9 m

Dybgang: 4,9 m

Bruttoton: 6.567

Nettoton: 1.971

Dødvægt: 1.760 t

Letvægt: 7.458 t

Fremdrivning: Dieselelektrisk  - 7 X Caterpillar C32 a 910 kW. 5 X azimuththrusters a 1.100 kW

Servicefart: 8 knob

Apteringskapacitet: Besætning 15 pers./kunde 24 pers.

Aktionsradius: 30 dage



FAKTA - Jackup og løft

Jackup-kapacitet: 45 m (havdybde 41 m)

Jackup-hastighed: 1 m/min.

Maksimal bølgehøjde: 3 m

Maksimal vindstyrke: 25,2 m/sek. (middelvind)

Benlængde: 75,1 m

Hovedkran: 400 t, 20 m radius, 96 m over dæk



Læs også:



BREAKING
{{ article.headline }}
0.475