Omfattende brand på Grimaldi-ro/pax-færgen 'Sorrento' ud for Mallorca
HAVARI: Der udbrød tirsdag over middag brand på ro/pax-færgen 'Sorrento', da den var på vej fra Mallorca til det spanske fastland. Et søsterskib udbrændte december sidste år i Adriaterhavet.
Tirsdag eftermiddag udbrød der brand på den Grimaldi-ejede ro/pax-færge 'Sorrento', mens den befandt sig 17 sømil nordvest for De Baleariske Øer undervejs fra Palma de Mallorca til Valencia. Færgen havde ifølge spanske medier 152 passagerer og 18 besætningsmedlemmer om bord.
Ifølge officielle spanske myndigheder evakuerede skibets besætning samtlige passagerer ved hjælp af færgens redningsbåde. Det forlyder ikke, at der skulle være tilskadekomne blandt passagererne, mens tre besætningsmedlemmer rapporteres evakueret med helikopter til et hospital i land med svære røgforgiftninger.
Kaptajnen om bord på 'Sorrento' anmodede angiveligt om hjælp kl. 13.50, efter der var udbrudt brand om bord. Der er endnu usikkerhed om, hvor branden opstod. Der er således medieforlydender om, at branden er opstået enten i maskinrummet eller på et af færgens vogndæk.
Tredje alvorlige ro/pax-brand i Europa inden for fem år
Ifølge en udtalelse fra rederiet Trasmediterránea, som opererer ro/pax-færgen i en charter fra Grimaldi, var der ikke farligt gods om bord på den pågældende afgang fra Palma de Mallorca.
Ifølge spanske medier har havnemyndighederne på De Baleariske Øer antydet, at branden er så alvorlig, at færgen risikerer at synke på positionen. De evakuerede passagerer blev senere bjærget over i andre fartøjer, som i går aftes bragte dem i land.
'Sorrento' blev leveret fra Visentini-værftet i Italien i 2003 i en af verdens største serier af ro/pax-færger, som består af 20 enheder. Gårsdagens brand om bord er potentielt den tredje i nyere tid i Europa, hvor en moderne ro/pax-færge udbrænder totalt.
Søsterskib til 'Norman Atlantic'
Seneste var så sent som december sidste år, hvor 'Norman Atlantic', et skib i samme Visentini-serie som 'Sorrento', totaludbrændte i Adriaterhavet. Årsagen til det voldsomme udkomme af branden, som kostede ni mennesker livet, er endnu ikke klarlagt.
Oktober 2010 udbrændte DFDS' moderne ro/pax-færge 'Lisco Gloria' også totalt. Den gang heldigvis uden tab af menneskeliv, men de strukturelle skader på færgens vogndæk og apteringen var så ekstreme, at det ikke med sikkerhed var muligt at fastslå den præcise brandårsag. I de to tidligere tilfælde er opmærksomheden dog rettet mod lastbiler eller reefertraileres kølemaskiner som arnesteder.
Se video af det brændende skib her
Ifølge officielle spanske myndigheder evakuerede skibets besætning samtlige passagerer ved hjælp af færgens redningsbåde. Det forlyder ikke, at der skulle være tilskadekomne blandt passagererne, mens tre besætningsmedlemmer rapporteres evakueret med helikopter til et hospital i land med svære røgforgiftninger.
Kaptajnen om bord på 'Sorrento' anmodede angiveligt om hjælp kl. 13.50, efter der var udbrudt brand om bord. Der er endnu usikkerhed om, hvor branden opstod. Der er således medieforlydender om, at branden er opstået enten i maskinrummet eller på et af færgens vogndæk.
Tredje alvorlige ro/pax-brand i Europa inden for fem år
Ifølge en udtalelse fra rederiet Trasmediterránea, som opererer ro/pax-færgen i en charter fra Grimaldi, var der ikke farligt gods om bord på den pågældende afgang fra Palma de Mallorca.
Ifølge spanske medier har havnemyndighederne på De Baleariske Øer antydet, at branden er så alvorlig, at færgen risikerer at synke på positionen. De evakuerede passagerer blev senere bjærget over i andre fartøjer, som i går aftes bragte dem i land.
'Sorrento' blev leveret fra Visentini-værftet i Italien i 2003 i en af verdens største serier af ro/pax-færger, som består af 20 enheder. Gårsdagens brand om bord er potentielt den tredje i nyere tid i Europa, hvor en moderne ro/pax-færge udbrænder totalt.
Søsterskib til 'Norman Atlantic'
Seneste var så sent som december sidste år, hvor 'Norman Atlantic', et skib i samme Visentini-serie som 'Sorrento', totaludbrændte i Adriaterhavet. Årsagen til det voldsomme udkomme af branden, som kostede ni mennesker livet, er endnu ikke klarlagt.
Oktober 2010 udbrændte DFDS' moderne ro/pax-færge 'Lisco Gloria' også totalt. Den gang heldigvis uden tab af menneskeliv, men de strukturelle skader på færgens vogndæk og apteringen var så ekstreme, at det ikke med sikkerhed var muligt at fastslå den præcise brandårsag. I de to tidligere tilfælde er opmærksomheden dog rettet mod lastbiler eller reefertraileres kølemaskiner som arnesteder.
Se video af det brændende skib her