23948sdkhjf

Norge indgår 'Helge Ingstad'-forlig: Erstatningskrav på 15 milliarder ender med en brøkdel

Det spanske værft Navantia, som byggede den norske fregat 'Helge Ingstad', slipper for en retssag efter en dramatisk kollision og havari i 2018. Et nyt forlig betyder, at den norske stat får rabat på fremtidige vedligeholdelsesopgaver - dog til en værdi utroligt langt fra hvad staten oprindeligt krævede

Efter næsten syv års juridisk strid om ansvaret for fregatten 'Helge Ingstad's forlis har den norske stat og det spanske værft Navantia indgået et forlig, der lukker en væsentlig del af erstatningssagen. 

Aftalen indebærer, at Navantia giver rabat på 47,5 mio. euro – godt 355 mio. danske kroner – på kommende vedligeholdelses- og opgraderingsarbejder på Norges resterende fem fregatter af Fridtjof Nansen-klassen. 

Det er dermed en brøkdel af det samlede krav på 15 mia. norske kroner eller omkring 10 mia. danske, som den norske stat rejste efter havarirapportens konklusioner om en kritisk designfejl. 

Konstruktionsfejl udløste milliardkrav

Det norske forsvarsministerium har siden forliset i 2018 ført en langvarig kamp for at placere det tekniske ansvar for ulykken, hvor 'Helge Ingstad' kolliderede med tankskibet 'Sola TS' og siden sank. Havarirapporten fastslog, at vand trængte hurtigt ind i skibet på grund af hule propelleraksler - en fejl, som ifølge det norske forsvar havde afgørende betydning for, at fregatten ikke kunne reddes.

På den baggrund krævede den norske stat samlet 15 mia. norske kroner i erstatning fra både værftet Navantia og klasseselskabet DNV GL. Men med forliget anerkender staten nu, at sagen mod værftet ikke føres videre i retten, og at der i stedet ydes en økonomisk kompensation i form af rabat over de næste seks år.

Værftet ville bruge hemmelige dokumenter

Navantia har længe søgt at få adgang til at fremlægge hidtil hemmeligholdte dokumenter, som ifølge værftet kunne nuancere vurderingen af det tekniske ansvar og det norske forsvars rolle i ulykken. Værftet har offentligt kritiseret det norske forsvarsministeriums beslutning om at tilbageholde interne dokumenter, der potentielt kunne have bibragt sagen et andet lys.

Ifølge Teknisk Ukeblad vurderer Navantia, at den norske stats hemmeligholdelse har hindret en fuld teknisk opklaring. Men med forliget vælger parterne at lægge sagen bag sig – uden at værftet formelt anerkender ansvar.

Med forliget mellem Navantia og det norske forsvar lukker en af de mest centrale juridiske fronter i opgøret om det kostbare tab af 'Helge Ingstad'. Selve fregatten blev efter en omfattende bjærgning til sidst solgt som skrot, og sagen har siden udviklet sig til en langvarig diskussion om teknisk ansvar og fortrolige oplysninger.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.072