Siden Jacqueline Møller Meilvang var fem år, har hun villet været navigatør eller kaptajn. Interessen blev skabt, da hun var med sin far ude på båden og fik lov til at stå ved roret med kaptajnskasketten på. Så var det cykler, hun skilte ad og samlede, og senere knallerten og bilen.
Da hun fandt ud af, at hun kunne blive uddannet som både maskinmester og navigatør, var hun derfor ikke i tvivl. Siden gik det den direkte vej fra folkeskolen til gymnasiet og videre til uddannelsen, som hun blev færdig med i januar 2012. I dag er hun junior technical superintendent i Nordic Tankers og er i gang med uddannelsen som skibsinspektør på maskinmesterskolen i København. Det har aldrig været et issue for hende, at hun er en af de få kvinder i en udpræget maskulin verden.
”Jeg er i hele min karriere blevet behandlet på lige fod med andre. Jeg har nøjagtig de samme udfordringer, som mændene har som nye i faget eller i jobbet. Jeg oplever da, når jeg kommer ud på skibene, at der bliver talt om, at de ikke normalt møder kvinder som inspektører, men jeg bliver bedømt på min faglighed og ikke mit køn,” siger Jacqueline Møller Meilvang, der også har en uddannelse i International Management fra Maskinmesterskolen København.
Højt tempo og fordybelse
Under uddannelsen til dual skibsofficer var Jacqueline Møller Meilvang ansat ved rederiet Scandlines – seks måneder på Gedser-overfarten og et halvt år på Rødby-Puttgarden. Hun havde desuden en enkelt periode på seks måneder som aspirant i rederiet Torm.
”Der er stor forskel på at være på færger og på langfart. På de korte overfarter er arbejdspresset højt hele tiden, når du sejler med mennesker. Alle dage var forskellige, og jeg deltog i maskinmesterarbejde, var på broen, lastede biler og så videre. På langfart er tempoet sat noget ned, fordi der er så lange søpassager. Her kunne jeg fordybe mig på en anden måde,” fortæller hun om erfaringerne til søs.
Samme udfordringer som mænd
Da hun sejlede med Torm, var besætningen hovedsageligt dansk og filippinsk. Hun blev hurtigt en del af filippiner-familien, fordi hun direkte sagde, at hun ikke kendte til deres kultur, og de derfor måtte lære hende den.
”Det handler jo om at imødegå de omstændigheder, du er i, med sund fornuft. En dansk mand skal jo heller ikke give hånd til en saudiarabisk kvinde, så kulturforskelle er et vilkår, uanset om du er kvinde eller mand. Du skal agere professionelt,” fastslår Jacqueline Møller Meilvang.
Da hun fandt ud af, at hun kunne blive uddannet som både maskinmester og navigatør, var hun derfor ikke i tvivl. Siden gik det den direkte vej fra folkeskolen til gymnasiet og videre til uddannelsen, som hun blev færdig med i januar 2012. I dag er hun junior technical superintendent i Nordic Tankers og er i gang med uddannelsen som skibsinspektør på maskinmesterskolen i København. Det har aldrig været et issue for hende, at hun er en af de få kvinder i en udpræget maskulin verden.
”Jeg er i hele min karriere blevet behandlet på lige fod med andre. Jeg har nøjagtig de samme udfordringer, som mændene har som nye i faget eller i jobbet. Jeg oplever da, når jeg kommer ud på skibene, at der bliver talt om, at de ikke normalt møder kvinder som inspektører, men jeg bliver bedømt på min faglighed og ikke mit køn,” siger Jacqueline Møller Meilvang, der også har en uddannelse i International Management fra Maskinmesterskolen København.
Højt tempo og fordybelse
Under uddannelsen til dual skibsofficer var Jacqueline Møller Meilvang ansat ved rederiet Scandlines – seks måneder på Gedser-overfarten og et halvt år på Rødby-Puttgarden. Hun havde desuden en enkelt periode på seks måneder som aspirant i rederiet Torm.
”Der er stor forskel på at være på færger og på langfart. På de korte overfarter er arbejdspresset højt hele tiden, når du sejler med mennesker. Alle dage var forskellige, og jeg deltog i maskinmesterarbejde, var på broen, lastede biler og så videre. På langfart er tempoet sat noget ned, fordi der er så lange søpassager. Her kunne jeg fordybe mig på en anden måde,” fortæller hun om erfaringerne til søs.
Samme udfordringer som mænd
Da hun sejlede med Torm, var besætningen hovedsageligt dansk og filippinsk. Hun blev hurtigt en del af filippiner-familien, fordi hun direkte sagde, at hun ikke kendte til deres kultur, og de derfor måtte lære hende den.
”Det handler jo om at imødegå de omstændigheder, du er i, med sund fornuft. En dansk mand skal jo heller ikke give hånd til en saudiarabisk kvinde, så kulturforskelle er et vilkår, uanset om du er kvinde eller mand. Du skal agere professionelt,” fastslår Jacqueline Møller Meilvang.