Höegh Autoliners har som første aktør i bilskibssegmentet afgivet ordre på ammoniakdrevne to-taktsmotorer fra Everllence.
De fire motorer af typen 7S60ME-LGIA skal installeres i rederiets nye Aurora-klasse skibe og markerer et væsentligt skridt mod emissionsfri skibsfart.
Det skriver Everllence i en pressemeddelelse.
Der er tale om den blot anden ordre på to takt-motorer med dual fuel-ammoniakmaskineri fra Everllence. Den første ordre gik til rederiet Eastern Pacific Shipping, der driver en flåde af ammoniak-tankere.
To takt-motorer med ammoniak som drivmiddel er endnu ikke en del af den dansk/tyske virksomheds officielle motorprogram. Men det menes at være tæt på for ammoniakmotorprogrammet, der har været under intensive testforløb siden 2023.
Motorerne bygges af HD Hyundai Heavy Industries i Sydkorea og skibene skal leveres fra et endnu ikke navngivet asiatisk værft, hvor de indgår i opførelsen af fire skibe i segmentet Pure Car and Truck Carriers (PCTC) med kapacitet til 9.100 CEU (Car Equivalent Units).
Everllences ME-LGIA (Liquid Gas Injection Ammonia) anvender dieselprincippet og integrerer en brændstofindsprøjtningsløsning med forseglingsteknologi inspireret af eksisterende dual-fuel designs.
Motorerne er udviklet med fokus på sikkerhed og afbrændingsegenskaber tilpasset ammoniaks særlige risikoprofil.

- Vi har nu kørt vores to-takts ammoniaktestmotor siden 2023 og kan bekræfte, at ME-LGIA'ens forbrænding er lige der, hvor vi ønsker det, udtaler Christian Ludwig, Head of Two-Stroke Sales and Promotion, til Everllence.
Höeghs Aurora-klasse er de første bilskibe, der modtager både “ammonia-ready” og “methanol-ready” notationer fra DNV.
Skibene forventes at operere på nul-emissionsdrift fra 2027. Everllence planlægger i løbet af 2026 at have demonstrationsprojekter på vandet med motorer i flere cylinderboringer, herunder G50, S60 og G80, forud for en kommerciel markedsintroduktion.