Baltiske lande advarer: Russisk signalforstyrrelser stiger i Østersøen og truer skibsfarten

Natos østligste medlemslande kæmper med en kraftig stigning i radio- og satellitforstyrrelser, der ikke kun udfordrer flytrafikken – men i stigende grad også skibsfarten i Østersøregionen.
Det skriver Bloomberg.
Estland, Letland og Litauen har de seneste måneder registreret en markant stigning i GPS-forstyrrelser og spoofing – hvor falske koordinater bevidst udsendes – med konsekvenser for skibenes navigations- og kommunikationssystemer.
– Først påvirkede det luftfarten, nu påvirker interferens også kommunikationstårne til søs, i skibe og på land, udtaler Jurate Soviene, formand for Litauens kommunikationsmyndighed, til Bloomberg.
De tre lande har derfor indgivet formelle klager til FN’s agenturer for luftfart og telekommunikation, Icao og ITU, og har fremlagt teknisk dokumentation, som viser, at forstyrrelserne kommer fra Rusland.
Icao har betegnet sagen som en mulig overtrædelse af international lov, og ITU har påbudt Rusland øjeblikkeligt at standse aktiviteten.
Signaltruslen er rykket nærmere
Ifølge Icao og ITU har Rusland i de seneste måneder flyttet udstyr til elektronisk krigsførelse tættere på de baltiske grænser og muligvis også til flådefartøjer i Østersøen. Litauen har identificeret flere mulige placeringer i Kaliningrad, mens Estland og Letland rapporterer om aktiviteter i Pskov og grænsenære russiske byer.
Signalforstyrrelserne lægger et voksende pres på både kommercielle fragtruter og natos militære logistik i regionen i et område, hvor sikker sejlads er tæt forbundet med Natos strategiske beredskab.
Som teknisk modtræk har EU’s satellitnavigationssystem Galileo implementeret nye funktioner, der skal modvirke spoofing i netop højsensitive zoner som Østersøen.
Samtidig arbejder de baltiske lande tættere sammen med nato og andre allierede om overvågning, rapportering og dokumentation af hændelser.