23948sdkhjf

Efter seks måneders forsinkelse: Molslinjens 'Nerthus' stævnede ud

Hybridfærgen har brugt 14 dage på at bestå alle test og syn. Nu er den godkendt og kan - efter seks måneders forsinkelse - endelig få debut i dansk farvand

Mandag klokken 7.45.

Der stævner Molslinjens nybyggede hybridfærge 'Nerthus' ud fra Kalundborg med retning mod Ballen op Samsø. 

Dermed er måneders ekstra ventetid forbi og forsinkelserne en saga blot.

’Nerthus’ er egentlig bygget til Alslinjen mellem Bøjden og Fynshav, men da også søsterskibet ’Tyrfing’ er forsinket på det tyrkiske værft, har Molslinjen lavet en færgerokade, som sender ’Nerthus’ til Samsølinjen, hvor sommertrafikken er noget større.

Det er altid en smule nervepirrende at få en helt ny færge hjem Kristian Durhuus, CEO i Molslinjen

Hjemvendt fra værftet i Tyrkiet for få uger siden, har ’Nerthus’ og skibets besætning været igennem et intensivt forløb med klargøring og myndighedssyn – men alt er forløbet godt, melder rederiet, og skibet er nu godkendt til at påtage sig jobbet med at sikre samsinger og øens mange turister en batteridrevet overfart.

- Det er altid en smule nervepirrende at få en helt ny færge hjem – og i dette tilfælde en helt ny slags elfærge, som ikke er set magen til herhjemme før. Så det er meget tilfredsstillende, at vi nu kan sætte færgen i drift, forklarer Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus.

Søsterskibet ’Tyrfing’, som reelt skal til Samsø forventes til Danmark i efteråret – og så bytter de to elfærger og finder deres plads i de havne, som de oprindeligt er bygget til.

Læs også: 

Forsinkede færger driller stadig: Molslinjen i mere færgebytteri

Molslinjens nybyggeri er endelig på vej hjem

Nu er datoen sat for ny batterifærges debut i dansk farvand

Molslinjens nye elfærge i testsejlads:

Molslinjens elsatsning ser ind i mere forsinkelse

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109