Molslinjens nybyggeri er endelig på vej hjem

'Nerthus' er langt om længe på vej mod dansk farvand.
Lørdag stævnede Molslinjens nye hybridfærge endelig ud af værftet i Cemre syd for Istanbul på vej hjem til Danmark.
Byggeriet af Molslinjens nye hybridfærge har været ramt af forsinkelser og skulle have været leveret i december.
Det samme gælder for rederiets nye Samsø-færge 'Tyrfing', der skal sejle mellem Kalundborg og Ballen. Den skulle have været leveret lige efter årsskiftet, men er også forsinket.
Molslinjen håbede, at begge færger ville være klar til påsketrafikken, men sådan gik det ikke.
I marts meddelte rederiet, at 'Nerthus' får debut i dansk farvand den 16. juni - dog ikke på Als-ruten, som ellers var planen. På grund af forsinkelserne indsættes færgen på ruten Kalundborg-Ballen for at sikre sommertrafikken over Samsø Bælt.
- Begge vores nybygninger har været ramt af forsinkelser. Jordskælv og den ustabile situation i den tyrkiske økonomi har spillet ind, så det er med lettelse, at vi nu kan sende den første færge hjemover, siger Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus.
Sejler hjem på diesel
Færgen har backup-motorer på diesel, og det er dem, som sender færgen afsted på den cirka 18 dage lange rejse, da det ikke er muligt at oplade batterierne ombord, før den lander i de specialbyggede lejer i Ballen og Kalundborg.
Færgen skal hente nyt brændstof en enkelt gang på turen, og det bliver i spanske Vigo.
- Vi skal krydse flere farvande, hvor vejret spiller en stor rolle for besætningens muligheder for at holde tidsplanen, så vi håber på gode forhold for vores mandskab, siger Kristian Durhuus.
Det bliver Molslinjens Mikael Kjerulf, der er kaptajn på turen hjem, og Tino Munck, der er maskinchef. Det er også dem, der skal sejle færgen, når den skal i drift i Danmark.
Elfærgen, der er 117 meter lang, skal drives af batterier på 3,1 MWh. Færgen kan transportere 188 biler og 600 passagerer på en overfart og vil kunne sejle emissionsfrit på sin rute.
Nerthus forventes at sejle ind i Kalundborg i starten af juni. Herefter skal færgen gøres klar og godkendes af de danske myndigheder, mandskab skal trænes og lejerne og strømtilslutninger testes inden den første tur den 16. juni 2025.

Erstatning ved Als
Forsinkelserne på værftet har sendt Molslinjen ud i en mindre rokade af færger.
Når 'Nerthus' får debut i dansk farvand den 16. juni bliver det ikke på ruten mellem Bøjden og Fynshavn, som fartøjet ellers er tiltænkt. I stedet kommer den til at sejle mellem Kalundborg og Ballen til en start.
Det handler om at varetage rute, hvor der er mere travlhed i sommersæsonen, forklarer Kristian Durhuus.
- Samsø er en destination, hvor passagertallet stiger meget hen over sommeren, så vi har brug for at kunne indsætte en færge med mere kapacitet. Derfor vælger vi at tage Alslinjens færge og sætte ind på Samsø, siger han.
Molslinjen indsætter Øresundsfærgen 'Marcandia IV,' som sammen med 'Frigg' skal sikre timedriften mellem Bøjden og Fynshav.
- Det er meget beklageligt, at vores elfærger er forsinkede. Til gengæld er det godt, at rederiets størrelse giver os muligheder for at flytte rundt på vores færger og hjælpe de forskellige ruter i tilfælde af problemer, siger Molslinjens administrerende direktør Kristian Durhuus.
Nerthus kommer til at overtage Als-trafikken på den anden side af sommerferien, helt præcist 1. oktober.
Læs også:
Nu er datoen sat for ny batterifærges debut i dansk farvand
Molslinjens nye elfærge i testsejlads:
Molslinjens elsatsning ser ind i mere forsinkelse
Forsinkede færger driller stadig: Molslinjen i mere færgebytteri