23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Mærsk-havne tilbage som konglomeratets guldæg

Mens containerskibene ikke formåede at øge volumenerne i årets første kvartal, var der anderledes smæk for skillingen hos Mærsk-konglomeratets havnedivision

Terminalforretningen hos A.P. Møller-Mærsk har netop leveret det næstbedste driftsresultat (EBITDA) nogensinde. 

Driftsresultatet rundede 444 mio. dollars i kvartalet, hvilket udløser en EBITDA-margin på 32 pct., hvilket kan sammenlignes med 21 pct. i Ocean-segmentet og 'blot' 11 pct. i Logistics & Services. 

Omsætningen lå på 1,2 mia. dollars i kvartalet, hvilket er en stigning på 23 pct.  

Samtidig formåede Terminals - i modsætning til Ocean-divisionen - at øge volumenerne markant. 

Hvor containerskibs-divisionen ikke havde held med at omsætte den generelle efterspørgselsvækst på containertransport til øgede volumener, blev der ekspederet 3,3 mio. containere i Mærsk-havnene - en vækst på 8,4 pct. 

Mærsk-topchef Vincent Clerc afslørede under et investor call i kølvandet på regnskabet, at en del af fremgangen skyldes det nye Gemini-samarbejde med tyske Hapag-Lloyd, som trådte i kraft ved årsskiftet. 

- Al den stund, at Hapag-Lloyd ikke har en stor terminalforretning, er det klart, at der er kommet en vis positiv effekt herfra, sagde Vincent Clerc under konferencen. 

Samtidig er Mærsk-terminalerne med en udnyttelsesgrad på godt over 70 pct. tæt på at være udnyttet maksimalt, oplyste Vincent Clerc. 

- I terminalbranchen skal man helst ikke meget højere op, da man herefter begynder at opleve trængsel og propper i netværket, fortalte Vincent Clerc. 

Han fortsatte: 

- Dermed er vi i en situation, hvor vi skal udvide vores terminaler - eller opkøbe nye - hvis vi skal have plads til flere operationer.   

To terminaler

Dykker man ned i tallene fremgår det, at i høj grad er containerterminalerne i Nordamerika, der driver væksten. Her øgedes volumenerne med knap 15 pct. i kvartalet. 

Mærsk anfører i regnskabet, at det tilmed er blot to terminaler, der driver væksten: Først og fremmest port of Los Angeles samt, i mindre grad, Port Elizabeth ved New York. 

Dermed er der også lagt til spænding om, hvorvidt Terminalforretningen kan holde fast i fremdriften. For som følge af præsident Donald Trumps varslede toldkrig mod stort set resten af verden, er det først og fremmest netop containerterminalerne i USA, der kommer til de mest negative konsekvenser. 

Port of Los Angeles oplever i øjeblikket et ekstremt stejlt fald i antallet er indkomne containere, og der er dermed lagt op til et ekstremt volatilt 2025 for Mærsk-havneforretningen.  

BREAKING
{{ article.headline }}
0.095