Flådens fremtid: Arktiske skibe ender i gråzone

Nordatlanten og Østersøen har ikke ret meget til fælles.
Ikke desto mindre er begge farvande, hvor Danmark skal kunne hævde sin suverænitet, og det stiller høje krav til den flådeplan, der har været undervejs i snart et år.
De nye skibe er nødt til at lande i en gråzone Jens Wenzel Kristoffersen, tidligere orlogskaptajn i arktisk kommando
Ifølge tidligere orlogskaptajn i arktisk kommando og forsvarsanalytiker Jens Wenzel Kristoffersen skal især indsatsen i de arktiske farvande gentænkes.
For godt nok har regeringen i forbindelse med USAs fremstød mod Grønland annonceret en oprustning af Arktis med tre nye skibe, men hvilke opgaver er det egentlig, den nye flåde skal løse?
Arktisk totalovervågning
Som tidligere orlogskaptajn i arktisk kommando er Jens Wenzel Kristoffersen en mand, der har mere konkret erfaring med Nordatlanten end de fleste. Derfor har han da også en klar holdning til, hvad Danmark skal formå i området:
- Det vigtigste er overvågning. Vi skal simpelthen vide, hvad der sker både under vandet, på vandet og i luften.
Faktisk er det vigtigere at vide, hvad der foregår end at kunne føre søkrig i de kolde arktiske farvande, siger han, for der er i skrivende stund ikke nogen nation i verden, der har skibene til for alvor at færdes der militært bortset fra måske Rusland, som er ved at opbygge en betydelig kapacitet.
Dermed ikke sagt, at de kommende skibe til Arktis ikke bør have visse våbentyper - suverænitetshævdelse er stadig et must, forklarer forsvarsanalytikeren:
- De nye skibe er nødt til at lande i en gråzone mellem kystvagt og krigsskib efter min mening, for de primære opgaver er formentlig ikke militære, men det ville være fornuftigt at have kapaciteten, hvis det skulle blive nødvendigt.

Altid "schweizerknive"
Udover overvågning med droner og i samarbejde med fly skal skibene altså også løse klassiske kystvagtsopgaver, siger Jens Wenzel Kristoffersen. Og det stiller krav til designet.
For der er efterhånden sjældent tale om et nyt skib, uden at det skal være en såkaldt "schweizerkniv", der kan løse mange forskellige opgaver - og det samme er tilfældet for de arktiske skibe, mener Jens Wenzel Kristoffersen:
- I den ideelle verden havde man en enorm flåde med en masse forskellige skibstyper til mange forskellige specialiserede opgaver. Der må man nok have mere realistiske briller på, men man kan altså også sagtens få fine skibe, der kan lidt af hvert.
For i virkeligheden er skibet kun en del af en større kapacitet, der skal løse opgaverne i Arktis. Med moderne teknologi, overvågningsfly, sonarer og forskellige droner bliver et skib hurtigt en lille brik i et komplekst netværk.
Thetis-klassen
- Inspektionsskibene af Thetis-klassen patruljerer ved Grønland og Færøerne året rundt. De hævder Danmarks suverænitet, foretager fiskeriinspektioner, deltager i søredningsopgaver samt støtter civile myndigheder og lokalsamfundet.
- Skibene hedder: HDMS Thetis, HDMS Triton, HDMS Vædderen og HDMS Hvidbjørnen
- Inspektionsskibene er forstærkede, så de kan sejle i isfyldte farvande og bryde is på op mod én meters tykkelse. Inspektionsskibene har en MH-60R Seahawk om bord som støtte, når de løser opgaver.
- Inspektionsskibe har også i flere tilfælde været brugt til opgaver uden for det arktiske område. Skibene har blandt andet beskyttet nødhjælpsskibe ved Afrika, været kommandoskib for NATOs stående minerydningsstyrker samt sejlet jorden rundt som ekspeditionsskib under den store Galathea-ekspedition i 2006-2007
- Inspektionsskibene er bevæbnet med en 76 mm kanon og et tungt maskingevær. De fire skibe er bygget i perioden fra 1989 – 1992. HDMS Thetis var det første af skibene, der indgik i aktiv tjeneste – det skete 1. juli 1991.
- Med bestillingen af de tre nye arktiske skibe i januar 2025 blev det også en kendsgerning, at de aldrende inspektionsskibe pensioneres.
Kilde: Forsvaret
Der er endnu ikke offentliggjort detaljer om de nye skibes rolle eller design, hverken fra forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V) eller fra Danske Flådeskibe K/S, konsortiet bag den nye flåde. Skibene er dog planlagt til at overtage vagten fra de aldrende inspektionsskibe af Thetis-klassen, som snart skal pensioneres.
Men én ting er sikker: De nye arktiske skibe vil blive bygget i Danmark, og det kan du læse mere om her.