Thulesen Dahl vil af med havnepartnerskabets nej-hat: Vi skal ikke fortabe os i barrierene
Regeringens havnepartnerskab har netop offentliggjort sin længe ventede rapport med anbefalinger til udvikling af de danske havne på markedsmæssige vilkår med fokus på at sikre kommercielle investeringer og grøn vækst.
Rapportens sigte er at kortlægge den aktuelle situation hos landet havne og identificerer samtidig en række barrierer for vækst, der skal overkommes, hvis havnene skal realisere deres fulde potentiale.
Rapporten har også ramt skrivebordet i Aalborg hos adm. direktør i Port of Aalborg, Kristian Thulesen Dahl. Og umiddelbart er direktøren tilfreds med havnepartnerskabets arbejde.
Han hilser rapporten velkommen og siger, at den rummer mange spændende perspektiver, som han ser frem til at gå i dybden med.
- Der er selvfølgelig også områder, hvor vi med fordel kan blive lidt skarpere. Blandt andet i forhold til kortlægningen af erhvervshavnenes udgangspunkter og potentialer. Vi er godt på vej med rapporten, men det er afgørende, at man er sig helt bevidst om havnenes styrkepositioner, når der skal træffes nationale beslutninger, så vi som nation kan sikre den nødvendige infrastruktur til at imødekomme fremtidens behov inden for produktion, oplagring og udskibning af vindmøller, PtX, CCS og generelt grøn transport, lyder det fra Kristian Thulesen Dahl.
For meget barriere-fokus
Men rapporten har måske haft lidt for meget fokus på at kortlægge barrierene, lyder det fra Kristian Thulesen Dahl. Han efterlyser mere fokus på det, der allerede fungerer på havnene.
- Vi skal også huske at udnytte de muligheder, vi allerede har. Gennem tæt samarbejde med erhvervsliv og myndigheder kan mange ting lade sig gøre, hvis vi har det rette mindset. Det har vi bevist gang på gang i Aalborg – senest i forbindelse med udvidelsen hos Siemens, hvor 400.000 kvadratmeter bliver gjort klar til den internationale vindaktør på blot to år takket være godt samarbejde mellem kommune, myndighed, virksomhed og havn.
- Vi ser derfor frem til at fortsætte dialogen og ikke mindst til at bidrage aktivt til at realisere fremtidens behov. Vi har viljen, samarbejdspartnerne og ikke mindst pladsen til at indtage en væsentlig rolle i den danske havneinfrastruktur, slutter han.
20 anbefalinger
Regeringens havnepartnerskab fremlagde rapporten mandag - en række anbefalinger til, hvordan de danske erhvervshavne bliver fremtidssikret bedst muligt.
Konkret blev der i dag præsenteret 20 anbefalinger til det videre politiske arbejde, fordelt under følgende hovedtemaer:
- Erhvervshavnenes strategiske betydning i den nordeuropæiske udbygning af havvind skal understøttes
- Øget investeringssikkerhed for eksisterende erhverv og suprastruktur
- Elektrificering af erhvervshavnene skal op i tempo
- Reguleringen skal være tidssvarende
- Ulige vilkår for finansiering af havneinfrastruktur bør undersøges
- Der er behov for arbejdskraft og kompetencer
- Der er behov for investeringer, hvis erhvervshavnene skal kunne omstille og udvikle sig, udtalte erhvervsminister Morten Bødskov i forbindelse med rapportens offentliggørelse.
Han fortsætter:
- Erhvervshavnene udfordres af en ny virkelighed med krig i Europa og en massiv grøn omstilling. Forsyningssikkerhed er blevet helt afgørende, og erhvervshavnene er derfor en del af svaret på nutidens udfordringer
Husk værfterne
Nogle af de bagvedliggende udfordringer er, at der især ifm. den grønne omstilling bliver behov for store investeringer i udvidelser og forstærkning af havnearealer, dybere sejlrender og stærkere kajanlæg.
Dette kræver politisk opbakning og langsigtet planlægning, understreger Jenny Braat, adm. dir. hos Danske Maritime, som har været en del af udvalgsarbejdet.
Hun er glad for anbefalingerne, men kommer også med en advarsel i forhold til de aktører, som allerede er fast etablerede på havnene, og som har brug for plads.
- Man skal være opmærksomme på værfternes behov. For værfterne er ikke flytbare, de står med fyldte ordrebøger, kan også have brug for at udvide, skal snart bygge også til Søværnet og er sammen med deres kollegaer i den øvrige maritime industri helt centrale for den grønne omstilling af skibsfarten samt vores kritiske infrastruktur og forsyningssikkerhed, lyder det fra Jenny N. Braat.