23948sdkhjf

Nekrolog: For DFDS var Ole Frie den rigtige mand på det rigtige tidspunkt

Forhenværende adm. direktør for DFDS, Ole Frie, er død efter kort tids sygdom

Det er en af de markante personligheder i den turbulente nutidshistorie om færgerederiet DFDS, der nu ikke er mere. 

Rederiets forhenværende topchef, Ole Frie, er død efter kort tids sygdom. 

Ole Frie fungerede som CEO mellem 2000 og 2006. Han overtog posten som topchef på et tidspunkt, hvor DFDS af mange blev betragtet som et rederi, som var midt i en nedadgående spiral. 

Der er i dag bred anerkendelse af, at Ole Frie på et tidligt tidspunkt havde syn for, at der skulle satses på logistikaktiviteterne, hvis Tietgens gamle rederi skulle kæmpe sig tilbage til fordums storhed. Han var en ildsjæl, og gerådede sig dermed også ud i hårde slagsmål med dem i DFDS-ejerskabet, der ikke gik lige så håndfast i samme retning som ham.     

Høj- og lavpunkter

Blandt højdepunkterne kan nævnes følgende: 

Som nyudnævnt topchef i 2000 gik Ole Frie uden tøven i gang med at genopbygge rederiets logistikaktiviteter (et forretningsben, Dan Transport, som netop var blevet solgt fra). Samtidig var han med til at igangsætte et ambitiøst flådefornyelsesprogram i form af de seks såkaldte blomsterskibe fra FSG Flenburg Werft.

Lavpunktet i den lange karriere er der ingen tvivl om: 

I 2000 besluttede Lauritzen Holding at frasælge netop dét forretningsben, som på mange måder blev betragtet som Ole Fries livsværk, nemlig DFDS Dan Transport, som levererede dør-til-dør transport på DFDS’ nordeuropæiske kernemarkeder.

Hvad der er blevet sagt under bestyrelsesmøderne, hvor Fonden som virksomhedens ejer selvsagt har svinget taktstokken, vides ikke. Men Ole Frie og den daværende topchef, Thorleif Block, har kæmpet imod beslutningen med næb og kløer. Med Ole Fries noget ramsaltede - for ikke at sige åbenlyst bryske - facon in mente, har der utvivlsomt været talt med store bogstaver i bestyrelseslokalet. 

Der var langstrakte uenigheder mellem Ole Frie og visse personer i ejerskabet, men da Ole Frie i 2006 fratrådte som CEO var der udbredt enighed om, at han havde sporet DFDS ind på den rigtige kurs. 

Den gamle skole

Ole Frie var shippingmand af den gamle skole: Som 16-årig begyndte han som elev i DFDS. Det var i 1960, og derfra var der ingen svinkeærinder - han tilbragte resten af karrieren i rederiet. 

Da han tiltrådte som adm. direktør i 2000, overtog han tøjlerne efter Thorleif Block, som fratrådte som en konsekvens af uenigheder med rederiets ejer om den fremtidige kurs.

Da DFDS i 90’erne og 00’erne sporede sig ind på en helhjertet satsning på logistikløsninger som en del af rederiets kerneforretning var det, som nævnt, med Ole Frie som en af de markante drivkræfter.

I 1990’erne var det den daværende adm. direktør, Thorleif Block, der pålagde Ole Frie at gøre DFDS stor på logistik.

DFDS’ satsning på specialiserede logistikløsninger som f.eks. dør-til-dør transporter - med fokus på både skibe og egne lastbiler - var en strategi, som Ole Frie aldrig tvivlede på. Rederiets fremtid måtte nødvendigvis hvile på et omfattende netværk at logistikydelser som et supplement til den traditionelle linjeskibstrafik, lød vurderingen.

Økonomisk knibe

DFDS’ ejer, Lauritzen Holding / Lauritzen Fonden, var op gennem 1990’erne i økonomisk uføre og havde travlt med at frasælge aktiviteterne for at dække de massive tab.

Men, som nævnt, DFDS Dan Transport blev frasolgt, Thorleif Block trådte tilbage og Ole Frie fik af bestyrelsen overdraget posten som såkaldt foresiddende direktør i DFDS. 

Fra topchefposten kunne Ole Frie med stor ærgrelse følge med i, hvordan danske logistikselskaber som f.eks. DSV i de følgende år med stor succes opbyggede deres aktiviteter og blev særdeles succesfulde virksomheder. Alle, der kendte Ole Frie, vil vide, hvor meget han efterfølgende ærgrede sig over, at frasalget af DFDS Dan Transport betød, at DFDS, i Ole Fries øjne, mistede momentum og sandsynligvis i dag kunne have stået endnu stærkere på logistikmarkedet, hvis ejeren havde prioriteret fortsat ejerskab af DFDS Dan Transport.

Som alle ved, har DFDS efterfølgende på ny kastet sig over logistik-aktiviteterne med fornyet styrke, og disse er i dag forankret i DFDS Logistics.

I 2006 tog Niels Smedegaard over som DFDS-topchef. 

Ole Frie kastede sig til gengæld over talrige andre bestyrelsesposter inden for transport og logistik, f.eks. en bestyrelsespost i den svenske færgegigant, Stena Line, samt en bestyrelsespost i Blue Water Fonden, der varetager ejerskabet af Blue Water Shipping.

Begravelsen finder sted i Højelse Kirke onsdag den 2 oktober kl. 11.00. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125