23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Mærsk i overraskende comeback i spektakulært oliemarked

Det er ti år siden Mærsk droppede det globale oliemarkeds maritime giganter - nu vender man tilbage til VLCC-segmentet 

Maersk Tankers gør overraskende comeback i VLCC-segmentet. 

Det sker med indgåelsen af et joint venture med shipping-konglomeratet Columbia Group. 

Det joint venture har indtil videre investeret i en 14 år gammel VLCC-tanker. 

VLCC-tankeren skulle efter sigende være overtaget fra det japanske energiselskab Idemitsu Kosan. 

Der erfarer branchemediet TradeWinds

Columbia Group er kontrolleret af tonnage provider Schoeller Holdings og har aktiviteter inden for vidt forskellige segmenter. 

Ifølge to unavngivne markedskilder, som TradeWinds citerer, har de to aktører  i det nyetablerede joint venture allerede investeret 55 mio. dollars i den 301.600 dwt ´'Apollo Harmony', der blev bygget i 2010. 

Transport af råolie var blandt de allerførste forretningsområder for A.P. Møller-Mærsk tilbage i den spæde begyndelse i Svendborg. Gennem adskillige årtier sejlede Mærsk-konglomeratet med råolie med stor fortjeneste til følge. Efter en årrække med dårlige rater valgte Mærsk dog at frasælge de sidste 15 af disse havets giganter for at samle kræfterne om transport af raffinerede olieprodukter i produkttank-segmentet. 

De 15 VLCC-tankere blev solgt til belgiske Euronav. 

Tankskibene gjorde Mærsk store – del II

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|