23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Tankskibene gjorde Mærsk store – del II

Lukningen af Suez Kanalen i 1967 gav fødsel til VLCC’erne, men de langt mindre MR-skibe blev grundstammen i APM’s tanker-flåde

Ved lukningen af Suez Kanalen i 1967, skulle tankskibene sejle syd om Afrika for at laste i Den Arabiske Golf. Dette skabte vokseværk for tankskibenes størrelse, og den første 100.000-tonner ’Evelyn Mærsk’ blev leveret i 1967 fra Lindø.

Læs Først del af historien om APMs tankaktviteter her

Når A.P. Møller (APM) fik leveret tankskibe, var de som regel de største skibe i Danmark. For at få yderligere økonomi i råolietransporterne, fik APM i 1968/69 leveret sine første VLCC’er i form af ’Dirch Mærsk’, ’Dorthe Mærsk’ og ’Dagmar Mærsk’ på 205/209.000 t.dv. ’Dirch Mærsk’ blev præsenteret for offentlighed på Langelinie, hvor otte slæbebåde måtte til for at lægge hende til kaj.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094