23948sdkhjf

Sætter analyse af ny Lillebæltsforbindelse på pause

Indtil resultaterne af forundersøgelsen af en fast forbindelse mellem Als og Fyn er klar, bliver der ikke set nærmere på en ny forbindelse på tværs af Lillebælt

Forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 trykker på pauseknappen for den strategiske analyse af en ny forbindelse på tværs af Lillebælt. De første fund i det igangværende arbejde får politikerne til at afvente arbejdet med en mulig trafikal kobling mellem Als og Fyn.

Efter et længere tilløb fik Cowi i januar ellers til opgave at udarbejde en strategisk analyse af en ny potentiel forbindelse mellem Jylland og Fyn med alt hvad det indebærer af muligheder og udfordringer i projektet.

'Screeningsfasen, som er første trin i den strategiske analyse, er nu afsluttet.

- I screeningsfasen har vi kigget på seks forskellige linjeføringer for en ny forbindelse på tværs af Lillebælt, siger afdelingsleder i Vejdirektoratet, Andreas Egense, i en pressemeddelelse. 

- Vi har regnet på og sammenlignet de forskellige løsninger. Det viser det sig, at en vejforbindelse syd om Middelfart er den løsning, der giver de største trafikale gevinster, når man ser på sparet rejsetid og kørselsomkostninger, tilføjer han.

Den politiske forligskreds vurderet nu, at linjeføringen syd om Middelfart skal ses i sammenhæng med resultatet af den igangværende forundersøgelse af en fast forbindelse mellem Als og Fyn, som forventes færdig i slutningen af 2024. Derfor trykker man alstå på pauseknappen på den jysk-fynske forbindelse.

Som led i screeningsfasen har Vejdirektoratet og Banedanmark også kigget på de eksisterende forbindelser over Lillebælt. 

De opdaterede beregninger viser, at der først vil være udsigt til kritisk trængsel på Den Ny Lillebæltsbro efter år 2040. Det er samtidig vurderingen, at Den Gamle Lillebæltsbro kan holde mindst 50 år endnu.

Motorvej og jernbane

Baggrund for den nu pauseramte analyse er Infrastrukturplan 2035, hvor det blev besluttet at undersøge, hvordan vi sikrer den nødvendige kapacitet til både vej- og jernbanetrafik i Lillebæltskorridoren i fremtiden. I den forbindelse blev der afsat 15 mio. kr. til gennemførelse af analysen.

De eksisterende broer over Lillebælt er en del af den kritiske infrastruktur i Danmark, men området omkring Lillebælt er samtidig tæt bebygget. Det komplicerer muligheden for at udbygge infrastrukturen på tværs af Lillebælt.

Analysen, som nu er bremset for en stund, er første led i en længere proces, som hen ad vejen skal munde ud i en politisk beslutning om, hvorvidt der skal bygges en ny Lillebæltsforbindelse.

Det affødte som beskrevet et udbud i efteråret 2023, som rådgiverselskabet Cowi som omtalt vandt i starten af 2024.

Det er ikke første gang, en ny Lillebæltsforbindelse har været under overvejelse. I 2013 lavede Vejdirektoratet en analyse af en mulig tredje broforbindelse over Lillebælt. Dengang var udgangspunktet etablering af en ny bro parallelt med Den Nye Lillebæltsbro. Det blev dog taget af bordet, da analysen viste, at det ikke gav samfundsøkonomisk mening.

Nu har kernen været at få plads til både en udvidelse af motorvejen og anlæg af en ny jernbane i det tætbebyggede område omkring Lillebælt.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.112