Arbejdet med at fjerne de sammenstyrtede dele af Francis Scott Key Bridge i Baltimore fortsætter, her ni uger efter at containerskibet 'Dali' kolliderede med broen og forårsagede dens kollaps.
Især går arbejdet på at få genskabt den oprindelige over 200 meter brede sejlrende ind til havnen. Hidtil har der været etableret erstatningssejlrender for at skibe i havnen kunne sejle bort.
- Vi tager ikke vores fod fra gassen, siger oberst Estee S. Pinchasin fra den amerikanske hærs ingeniørkorps i Baltimore i en pressemeddelelse.
- Vi skubber frem så hurtigt og sikkert som muligt for at nå 700 fod og sikrer, at vi fjerner alle vragdele for at forhindre enhver påvirkning af fremtidig navigation, siger han.
For at genoprette sejlrenden fortsætter ingeniørkorpset med at skære den kollapsede bro i sektioner og løfte dem væk. Sidste uge blev containerskibet sejlet bort, efter det med kontrollerede sprængladninger var blevet frigjort fra den kollapsede bro.
Det singaporiansk-flagede skib 'Dali' mistede natten til den 26. marts kontrollen og sejlede ind i Francis Scott Key Bridge.
Kollisionen sendte store dele af broen i Patapsco-floden, blokerede skibstrafikken og dræbte seks arbejdere, som befandt sig på den.
En generalløjtnant fra den amerikanske hærs ingeniørkorps så sidste uge nærmere på, hvad der er tilbage af det, der er døbt Sektion 4 af broens vragdele. Ingeniørkorpset har for 14 dage siden udført kontrollerede sprængninger af en del af broen for at frigøre skibet ’Dali’, så det kunne sejles bort
Foto: Bobby Petty/ U.S. Army Corps of Engineers
I begyndelsen af sidste uge blev skibet 'Dali' flyttet fra den sammenstyrtede bro, syv uger kolissionen.
Foto: Maryland GovPics/Wikimedia Commons
Bjærgningspersonale arbejder på at flytte et stort stykke støttestål fra den kollapsede bro.
Foto: Christopher Rosario / U.S. Army Corps of Engineers
Oprydningen har været langvarig og potentielt farlig, da dele af det vredne stålskelet har kunnet "sidde i spænd" med en stor ophobet kraft, der risikerede at blive udløst, når det blev skåret over. Den første del af oprydningen påfaldt dykkere, der inspicerede både skibet og de undersøiske rester af broen.
Foto: Maryland GovPics/Wikimedia Commons
Flydekraner har løftet sektioner af broen bort, stykke for stykke, sektion for sektion.
Foto: Charles Delano / U.S. Army Corps of Engineers
En nedrivningsarbejder overser arbejdet med at få vragdelene fjernet fra indsejlingen til Baltimores havn.
Foto: Dylan Burnell / U.S. Army Corps of Engineers
Ultimativt arbejdes der nu på at genskabe den oprindelige godt 200 meter brede sejlrende til Baltimores havn, som blev komplet spærret da broen kollapsede.
Foto: Maryland GovPics/Wikimedia Commons
FBI har igangsat en undersøgelse af kollisionen, og en foreløbig undersøgelse har vist, at skibet oplevede flere black outs, inden det ramte broen.
Foto: Dylan Burnell / U.S. Army Corps of Engineers