23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Debat: Aalborg-aftalen tegner godt

Debatindlægget er skrevet af Jacob K. Clasen, viceadm. direktør i Danske Rederier.

Danmark og fire andre europæiske lande underskrev mandag Aalborg-erklæringen, som bl.a. fremhæver, at CO2-fangst, anvendelse og lagring (CCUS) er et nødvendigt klimaredskab. 

Samtidig markerer aftalen et vigtigt skridt i den rigtige regning med henblik på at skabe et europæisk marked for CO2-fangst, anvendelse og lagring.

Europa—Kommissionen er i disse dage værter for en stor konference, som samler mere end 400 af de vigtigste aktører indenfor CCUS, i Aalborg. 

Hvis vi griber det rigtigt an, så kan Danmark blive foregangsland på både CCS og Power-to-X. Det er meget positivt, at regeringen har øjnene på bolden her Jacob K. Clasen, viceadm. direktør i Danske Rederier

Udover, at de fem lande som nævnt har valgt at bruge lejligheden som en oplagt anledning til at fremsætte Aalborg-erklæringen, så havde Kommissionen også gode nyheder med til to gode danske CCS-projekter:

Projekt Norne og projekt Bifrost er udpeget som PCI-projekter (Projects of Common Interest), hvilket giver dem status som særligt vigtige in­fra­struk­tur­pro­jek­ter af interesse for hele Europa – og giver dem mulighed for at søge EU-støtte.

Det understøtter Danske Rederiers ambition om, at Danmark skal være EU-hub for både CCS og Power-to-X.

Der tages vigtige skridt henimod drømmen om et nyt, stort dansk er­hverv­se­ven­tyr centreret omkring CCS og Power-to-X i disse måneder. Tæt samarbejde med andre europæiske lande er en forudsætning for at gøre transport af CO2 med skib til et attraktivt for­ret­nings­om­rå­de.

Hvis vi griber det rigtigt an, så kan Danmark blive foregangsland på både CCS og Power-to-X. Det er meget positivt, at regeringen har øjnene på bolden her.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.172