23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Topchef svinger spaden: 1500 medarbejdere skal omdanne grusgrav til "globalt tyngdepunkt"

Den tyske autogigant VW er involveret i spektakulært byggeri, der kommer til at cementere Danmarks rolle som globalt verdenscentrum for udvikling af fremtidens skibsmotorer

Aldrig er der i Hedeland ved Roskilde blevet talt engelsk med en tykkere tysk accent end mandag formiddag. 

Her var tyske industri-topfolk stimlet sammen for at sende Danmarks maritime kronjuvel, de gamle B&W-motorfabrikker, et vigtigt skridt henimod drømmen om at flytte hjemmefra.   

I Roskilde kan vi innovere sikkert, effektivt og ansvarligt – især når vi arbejder med nye brændstoffer som ammoniak Bjarne Foldager, landechef, Everllence

B&W’s motorfabrikker hedder i dag Everllence - virksomheden er ejet af MAN, som igen er ejet af VW - og Everllence tager nu første spadestik til etableringen af det nye, danske hovedkvarter, der på spektakulær vis cementerer den danske motorudviklers forankring i Danmark.

Dermed rykker de sidste rester af B&W-konglomeratet nu ud af København.  

The Valley i Roskilde opføres i samarbejde med Volkswagen Immobilien, og skal erstatte de nuværende forældede faciliteter i København og Holeby og skabe rammer for vækst, innovation og test af nye grønne brændstofteknologier.

1500 medarbejdere

Campusområdet på 70.000 m² vil rumme kontorer til 1.500 medarbejdere, undervisningsakademi, mødecenter, medarbejderklub samt produktions- og innovationsfaciliteter. 

- Med dette byggeri er det vores ambition at skabe et globalt tyngdepunkt i den maritime industri, udtalte CEO for Everllence, Uwe Lauber.  

Han fortsatte: 

- Danske ingeniører har påtaget sig opgaven at finde de løsninger, der skal muliggøre skibsfartens frigørelse fra fossile brændstoffer. I har brug for de bedste rammer til denne rejse. Disse rammer er vi glade for at kunne give jer her i Roskilde. 

Uwe Lauber påpegede, at skibefarten på globalt plan udleder rundt regnet 1 mia. ton CO2 om året. 

- Når dette tal om en årrække er blevet halveret, vil det i vidt omfang skyldes de teknologier, som er blevet udviklet og testet her i Roskilde, lød det fra Uwe Lauber. 

Klar i 2027

De første medarbejdere vil efter planen kunne flytte ind i det nye hovedkvarter i 2027, hvorefter øvrige faciliteter som produktion, innovation og test vil følge efter løbende. 

Med igangsættelsen af byggeriet i Roskilde begynder samtidig nedtællingen til lukningen af de traditionsrige motorfaciliteter i Holeby på Lolland. Her flytter man samtlige aktiviteter til The Valley.  

Everllence-faciliteterne i henholdsvis København og på på Lolland har ikke meget til fælles ud over det faktum, at de ikke længere er tidssvarende. 

Mangler plads

I København er problemet, at boligbyggeriet gennem de seneste par årtier har lagt sig i en ring rundt om faciliteterne, hvorfor det ikke længere er muligt at at udvide test- og innovationsfaciliteterne. I Holeby har det til gengæld i stigende grad vist sig vanskeligt at rekruttere kvalificeret arbejdskraft. 

Det fremhæver chefen for to takt-aktiviteterne i Everllence, Bjarne Foldager: 

- Derfor er dette projekt i lige så høj grad en strategisk konsolidering, der samler vores teams fra København og Holeby og skaber et miljø, hvor ekspertise møder samarbejde, hvor totakt møder firetakt – og med plads til vækst, fri af de begrænsninger, som boligområder giver. 

Bjarne Foldager fortsætter: 

- I Roskilde kan vi innovere sikkert, effektivt og ansvarligt – især når vi arbejder med nye brændstoffer som ammoniak. 

 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062