Aldrig er der i Hedeland ved Roskilde blevet talt engelsk med en tykkere tysk accent end mandag formiddag.
Her var tyske industri-topfolk stimlet sammen for at sende Danmarks maritime kronjuvel, de gamle B&W-motorfabrikker, et vigtigt skridt henimod drømmen om at flytte hjemmefra.
I Roskilde kan vi innovere sikkert, effektivt og ansvarligt – især når vi arbejder med nye brændstoffer som ammoniak Bjarne Foldager, landechef, Everllence
B&W’s motorfabrikker hedder i dag Everllence - virksomheden er ejet af MAN, som igen er ejet af VW - og Everllence tager nu første spadestik til etableringen af det nye, danske hovedkvarter, der på spektakulær vis cementerer den danske motorudviklers forankring i Danmark.
Dermed rykker de sidste rester af B&W-konglomeratet nu ud af København.
The Valley i Roskilde opføres i samarbejde med Volkswagen Immobilien, og skal erstatte de nuværende forældede faciliteter i København og Holeby og skabe rammer for vækst, innovation og test af nye grønne brændstofteknologier.

1500 medarbejdere
Campusområdet på 70.000 m² vil rumme kontorer til 1.500 medarbejdere, undervisningsakademi, mødecenter, medarbejderklub samt produktions- og innovationsfaciliteter.
- Med dette byggeri er det vores ambition at skabe et globalt tyngdepunkt i den maritime industri, udtalte CEO for Everllence, Uwe Lauber.
Han fortsatte:
- Danske ingeniører har påtaget sig opgaven at finde de løsninger, der skal muliggøre skibsfartens frigørelse fra fossile brændstoffer. I har brug for de bedste rammer til denne rejse. Disse rammer er vi glade for at kunne give jer her i Roskilde.
Uwe Lauber påpegede, at skibefarten på globalt plan udleder rundt regnet 1 mia. ton CO2 om året.
- Når dette tal om en årrække er blevet halveret, vil det i vidt omfang skyldes de teknologier, som er blevet udviklet og testet her i Roskilde, lød det fra Uwe Lauber.
Klar i 2027
De første medarbejdere vil efter planen kunne flytte ind i det nye hovedkvarter i 2027, hvorefter øvrige faciliteter som produktion, innovation og test vil følge efter løbende.

Med igangsættelsen af byggeriet i Roskilde begynder samtidig nedtællingen til lukningen af de traditionsrige motorfaciliteter i Holeby på Lolland. Her flytter man samtlige aktiviteter til The Valley.
Everllence-faciliteterne i henholdsvis København og på på Lolland har ikke meget til fælles ud over det faktum, at de ikke længere er tidssvarende.
Mangler plads
I København er problemet, at boligbyggeriet gennem de seneste par årtier har lagt sig i en ring rundt om faciliteterne, hvorfor det ikke længere er muligt at at udvide test- og innovationsfaciliteterne. I Holeby har det til gengæld i stigende grad vist sig vanskeligt at rekruttere kvalificeret arbejdskraft.
Det fremhæver chefen for to takt-aktiviteterne i Everllence, Bjarne Foldager:
- Derfor er dette projekt i lige så høj grad en strategisk konsolidering, der samler vores teams fra København og Holeby og skaber et miljø, hvor ekspertise møder samarbejde, hvor totakt møder firetakt – og med plads til vækst, fri af de begrænsninger, som boligområder giver.
Bjarne Foldager fortsætter:
- I Roskilde kan vi innovere sikkert, effektivt og ansvarligt – især når vi arbejder med nye brændstoffer som ammoniak.