23948sdkhjf

Skagenrederi i grønt samarbejde med finsk olie-selskab

Terntank har indgået charteraftale med det finske olie-selskab Neste om chartring af to nye lavemissionsskibe, der både sejler på e-metanol og har sejl

Der er tænkt grønt hele vejen igennem, når Neste fremover skal have fragtet sine olieprodukter til raffinaderierne eller videre ud til kunderne. Det finske olieselskab har netop indgået en charteraftale med dansk-svenske Terntank om brug af Terntanks lav-emissionsskibe til søfragterne. Det oplyser rederiet i en pressemeddelelse. 

Terntank har netop bestilt tre metanol-skibe, der også er udstyret med sejl for yderlig nedbringelse af drivhusgasser, og det er to af disse, som Neste nu tager i charter, oplyser charterdirektør i Terntank John Sten til Søfart.

Terntank fortsætter det grønne spor med kontrahering

Neste raffinerer restprodukter fra oliindustrien til nye grønne dieselprodukter og bæredygtigt flybrændstof.  

- Sammen med vores partnere går vi skridtet videre for vores vedvarende og cirkulære løsninger. Vores partnerskab med Terntank understøtter vores forpligtelse til bæredygtighed, især vores mål om at reducere emissioner på tværs af vores værdikæde. Med disse fartøjer fortsætter vi med at reducere emissioner og miljøpåvirkninger fra transport. Vi er glade for at samarbejde med Terntank, fortæller logistikdirektør i Neste Lauri Helin i meddelelsen.

Tankskibene er skræddersyet til at transportere en lang række flydende laster. 

- Det er fantastisk at have Neste tilbage igen som timecharterpartner efter 10 år. Vi er glade for at kunne forsyne dem med de avancerede produkttankskibe og innovative teknologier for at minimere miljøpåvirkningen fra skibsfarten og arbejde sammen hen imod målet om CO2-neutralitet, fortæller Tryggve Möller, ejer, Terntank.

Produkttankskibene har foldbare sejl og dual-fuel-motorer, der kan anvende e-metanol, der er fremstillet med PtX. Skibene er designet af Kongsberg til at leve op til de kommende klimamål fra Den Internationale Søfartsorganisation (IMO).

Tankskibene er i stand til hver at transportere i alt 15.000 tons kemikalier og vil blive bygget af CMHI Jinling Shipyard i Yangzhou, Kina. Skibene skal leveres i anden halvdel af 2025 og begyndelsen af 2026.

Skagen-rederi med i første forsøg med landstrøm på tankskib

Begge nye tankskibe er isforstærkede og udstyret med Terntanks Hybrid Solution elektriske strømforsyningssystem, batteripakke og strømtilslutning på land.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094