23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Terntank fortsætter det grønne spor med kontrahering

Det svenske kemikalie- og produkttankrederi Terntank, med rederdriften placeret i Danmark, har kontraheret to-plus-to 15.000 t. dv. tankskibsnybygninger ved China Merchants Jinling Shipyard i Kina.

Det oplyser rederiet i en pressemeddelelse.

Terntank har med deres danskflagede flåde været pionerer med miljøoptimerende løsninger. Rederiet var således de første til at introducere dualfuel LNG-drift i tonnagesegmentet. Den aktuelle ordre er således den tredje generation nybygninger i rederiet, der tager nye skridt i den grønne retning.

Ifølge Terntank bliver der tale om MGO/biofuel og metanol-ready maskineri i de kommende op til fire nybygninger. Designet, der er lavet af Kongsberg, bliver ydermere wind assist-ready, fremgår det af pressemeddelelsen.

8 pct. fra vind

- Med disse metanol- og vindassistance-klare skibe tager vi et stort skridt fremad på vores rejse som forløberen inden for miljøeffektiv og sikker søværts transport, siger Tryggve Möller, en af de fire skibsredere i det familieejede rederi.

Skibene vil blive udviklet ud fra erfaringerne fra de foregående seks high-end nybygninger, rederiet har fået leveret fra AVIC-værftet.

- I tillæg til de 40 pct. af CO2-reduktioner vi lavede på de forudgående tidligere skibe, vil vindassistancen potentielt kunne reducere emissionerne med yderligere 8 pct., og med metanolens lave kulstofindhold og potentiale som CO2-neutralt, accelererer vi vores vej til zero emission. Det effektive design resulterer samtidigt i en EEDI mellem 16-40 pct. under 2025 fase 3-kravene, oplyser Terntank.

De nye skibe vil ydermere væsentligt reducere CO2-fodaftrykket og miljøpåvirkningerne i forsyningskæden med metanoldrevne motorer, vindstøttet fremdrift, hybridbatterisystem og landstrøm under laste og losseoperationer.

De to nybygninger ventes leveret i foråret 2025. Skibene bliver bygget med 14 tank-segregationer.

Se nøgletal for: {{ company.name }}
BREAKING
{{ article.headline }}
0.127