23948sdkhjf

Skagen-rederi med i første forsøg med landstrøm på tankskib

For første gang har et tankskib tilsluttet sig et landstrømsanlæg i en energihavn - opkoblingen foregik dog, uden der var strøm igennem

For første gang har et tanskskib tilsluttet sig et landstrømsanlæg i en energiterminal. Det fortæller rederiet Terntank i en pressemeddelelse og henviser til selskabets tankskib 'M/T Tern Fors', der tilsluttede sig landstrømsanlægget i energiterminalen i Gävle i Sverige i sidste uge.

- Vi koblede op og kontrollerede, at kabler passede og lavede alle nødvendige sikkerhedsprocedurer og tjeklister. Det eneste, vi ikke gjorde, var at sætte strøm til, fortæller Claes Møller, administrerende direktør for Terntank Ship Management i forbindelse med projektet.

- Det er det første tankskib i verden og det første landstrømsanlæg i verden, der nu er blevet testet til tankskibe, og det er ret unikt, uddyber han. 

Der er masser af eksempler på skibe, der anvender landstrømsanlæg, men forholdene i en energiterminal stiller større krav til sikkerhed omkring tilslutning af landstrømsanlæg, da blot en enkelt gnist kan være årsag til, at der udbryder brand i anlægget. 

Omfattende samarbejde

Det er Gøteborg Havn, der gennem projektet ”Green Cable” har arbejdet på at udvikle en ny, global standard for landstrømtilslutning af tankskibe i et brandfarligt miljø. Projektet er sket i samarbejde med  klassifikationsselskaber, olieselskaber, rederier, Sjöfartsverket og andre havne.

– Der er omkring 14–15 forskellige procedurer, der skal kontrolleres. Ved hjælpe af signalkabler indbygget i selve landstrømkablet, kan både fartøjet og landsiden få grønt lys, inden strømmen tændes. Det er en kombination af manuelle procedurer og automatisk kontrol, fortæller Claes Møller.

Selve kablet løftes om bord på skibet med en kran, og tilslutningen ombord og i land er placeret i særlige miljøer, der skal mindske risiko for brand og eksplosion.

– I land er containeren med landstrømtilslutning under tryk. Det betyder, at der ikke kan komme gasser ind, hvilket er en af de kontrolprocedurer, der skal udføres. Derefter fylder vi landstrømtilslutningen ombord med nitrogen for at holde iltniveauet under fem procent. Det forhindrer også, at der sker noget, hvis der skulle være en gnist, påpeger Claes Møller.

Selvom strømmen aldrig blev tilsluttet, forventer Claes Møller, at det vil ske næste gang 'Tern Fors' lægger til kaj, hvilket forventes at være inden for den næste måned.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094