Mærsk i grønt samarbejde med Shanghai Havn
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/80850573.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=877&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=493&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=0&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=371&accessToken=e3f4f4d72148cec1a2b607cd90fa1ce0f9b13de1ad2cbc866a92f796045eb22a)
A.P. Møller-Mærsk har netop oplyst, at selskabet har underskrevet et aftalememorandum (MOU) med Shanghai International Port Group (SIPG) om strategisk samarbejde for Shanghai Port om bunkring af e-metanol. I første omgang vil projektet undersøge mulighederne for skib til skib bunkring og skal kunne tages i brug, når Mærsk i 2024 får leveret sine første e-metanol-skibe. Det oplyser selskabet i en meddelelse.
Mærsk afslører design af nye zero-emissions containerskibe
- Samarbejde med havne globalt for at bygge grønne brændstofbunkringsinfrastrukturer er nødvendigt for at servicere metanolfartøjer. Det er et vigtigt skridt i Mærsks dekarboniseringensbestræbelser og ambition om at skabe en meningsfuld miljøpåvirkning i dette årti. Vi er meget glade for at danne partnerskabet med SIPG og udnytte havnens stærke kapacitet inden for bunkringstjenester og havnedrift. Gennem fælles indsats kan vi levere lav-carbon logistikservice til vores kunder, hvilket også bidrager til Kinas løfte om at være CO2-neutral i 2060. Desuden vil vi sammen med SIPG og olieselskaberne arbejde for at optimere brændstofinfrastrukturens effektivitet, siger CEO for A.P. Møller-Mærsk, Vincent Clerc i meddelelsen.
Mærsk: Vi er tvunget ind på brændstofmarkedet
Mærsk har sat et netto-nul-emissionsmål for 2040 på tværs af hele forretningen, og bestilt 19 skibe med dual-fuel-motorer, der kan operere på grøn metanol.
SIPG er verdens travleste containerhavn og har sat sine egne grønne mål, der også omfatter bunkring af e-metanol.
På sigt håber parterne at kunne udvide samarbejdet til et allround energistrategisk partnerskab for at fremme bunkringstjenester med grønne brændsler.