23948sdkhjf

Mærsk: Vi er tvunget ind på brændstofmarkedet

Efter to større aftaler med henholdsvis Spanien og Egypten er Mærsk for alvor gået ind i produktion af e-metanol

Mærsks ambition om decarbonisering af sin flåde tvinger nu selskabet til aktivt selv at gå ind i brændstofmarkedet. Det fortæller decarboniseringschef i Mærsk Morten Bo Christensen til Finans under klimakonferencen Cop27 i Egypten, men han understreger dog, at det er den umiddelbare mangel på markedet for e-metanol, der får selskabet til at investere i brændstofmarkedet og ikke en langsigtet strategi.

- Her har vi en form for udviklerrolle. Vi har ikke ambitioner om at blive en ny brændstofproducent, så det er ikke noget, vi på den lange bane skal have på vores balance, men vi synes, det er nødvendigt at få det skubbet i gang, og så skal vi have fundet nogle partnere, som vi kan gøre det med, siger han til Finans.

Morten Bo Christensen undrer sig samtidig over, at olieselskaberne ikke selv er kommet på banen omkring e-metanol, og peger på, at i 2030 vil Mærsk have brug for fem mio. ton grønt brændstof årligt.

Mærsk har 19 e-metanol-skibe i ordrebogen, der skal leveres frem til 2025.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Træpælene i gammel kajkonstruktion havde ét svagt punkt – og pludselig gav det efter for presset
Formodet pirat slipper for straf efter skud mod danske soldater
Port of Aalborg kickstarter overtagelse af containerterminalen med strategisk partnerskab
Analytiker: Bunden er faldet ud af containermarkedet
Østersøens vindkraft-bonanza sætter Rønne Havn under pres
Skal danske havne betale skat?
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Transportmagasinet
Jern & Maskinindustrien
Motor-magasinet
Leder IDAG
Kommunefokus

Send til en kollega

0.144