Danske Maritime: IMO-aftale er alt for uambitiøs

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Målet om at halvere shippings CO2-udledning i 2050 kræver ikke andet end den teknologi, vi allerede kender i dag. Det er ikke særlig ambitiøst, lyder det fra Danske Maritimes underdirektør Michael Prehn.

Aftalen om at begrænse shippings udledning af CO2 med mindst 50 pct. i 2050 kommer ikke til at få den betydning for udviklingen af ny teknologi, som Danske Maritime havde ønsket sig. 

Læs også: Maritime iværksættere råber på finansiering

Ifølge brancheorganisationens underdirektør Michael Prehn, der var med på mødet i IMO’s miljøkomité MEPC i sidste uge, er aftalen ikke ambitiøs nok til, at den hurtigt vil føre til nye teknologiske landvindinger.

- Aftalen er så rummelig, at den ikke giver et klart pres på at investere i de nyeste løsninger, siger han til Søfart.

Eksisterende teknologi er nok

Michael Prehn mener, at det er muligt at nå det nye IMO-mål ved hjælp af teknologiske opgraderinger af flåden, som vi allerede kender i dag. Her nævner han blandt andet natugas, batteriteknologi og Flettner-rotorer. Han vurderer, at hvis shippingsektoren fortsatte på samme niveau af udvikling inden for energioptimering, som det er tilfældet i dag, ville branchen helt af sig selv lande tæt på en reduktion af det samlede CO2-udslip, der svarer til målet i IMO’s nye aftale. 

- Målet burde i stedet have været en reduktion på 70-100 pct. i 2050, siger han.

Læs også: Rapport: LNG kan ikke løse CO2-udfordring

Ifølge Michael Prehn flugter 50 pct.-målet med beslutningen om at begrænse den globale temperaturstigning til to grader, som blev fastsat i FN’s klimaaftale fra Paris i 2015. En del af Paris-aftalen var dog også at arbejde hen mod en temperaturstigning på maksimalt 1,5 grader. Hvis IMO i stedet var gået efter 1,5 grader, ville det rykke meget mere ved den teknologiske udvikling,

- På et tidspunkt vil det være nødvendigt at skifte til en helt anden form for brændstof, end vi har tilgængeligt i dag, siger han og peger på brint som et eksempel på en teknologi, der kræver mere udvikling for at blive moden til markedet, men har potentiale til at sænke eller måske endda eliminere CO2-udledningen fra skibe.

Vidste ikke bedre

Han anerkender, at 50 pct.-målet var det politisk opnåelige. Og at det trods alt er positivt, at der nu er indgået en aftale i IMO-regi, så målet bliver bindende for alle parter hele verden over. Han havde bare gerne set en mere teknisk debat på MEPC-mødet, der var præget af en meget politisk diskussion op til indgåelsen af aftalen.

- Jeg tror, at mange havde en opfattelse af, at 50 pct. var det teknisk opnåelige. Men hvis de havde vist, at det er teknisk muligt at nå højere, så tror jeg også, at de havde sat ambitionsniveauet lidt højere, siger Michael Prehn.

Læs også: Fremtiden på den maritime dagsorden

Den tekniske diskussion i IMO kommer i løbet af efteråret. Til oktober er der atter møde i MEPC, og her bliver en del af dagsordenen at fastsætte nogle konkrete krav til, hvordan branchen skal nedsætte CO2-udledningen. Michael Prehn håber på, at IMO vil stille krav om, at gamle skibe skal gennemgå tekniske opgraderinger.

- Ellers bliver det rigtig svært at nå det, siger han og henviser til, at den nye IMO-aftale også indeholder også et mål om at sænke den relative CO2-udledning med 40 pct. i 2030. 

Krav skal være individuelle

Her er det ikke nok at sætte hastigheden ned, som ellers er blandt de forslag, der ligger på bordet. Det vil måske virke for nogle skibe, men ikke for andre, så det er ikke så enkelt, lyder det fra underdirektøren. 

Han mener i stedet, at man må se på, hvordan man kan opgradere hvert enkelt skib. For eksempel ved at forbedre fremdriftsystemer, sænke energibehovet til belysning og ventilation på krydstogtskibe eller optimere køleteknologien på køleskibe.

- For hvert skib vil det være et projekt at finde ud af, hvad man kan gøre ved det for at energioptimere det, siger Michael Prehn. 

Mere om: CO2 | Danske Maritime | IMO | MEPC


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Zoffmann driver tre 'skibsværfter' på samme tid

Der er hele tre værksteder i brug når Steen Zoffmann bygger skibsmodeller på stribe - som kirkeskibsbygger viderefører han en ældgammel tradition og et håndværk, der er næsten forsvundet i Danmark

Søfarten har intet teknologisk quick fix

DEBAT: Skibsfarten kan ikke halvere sin CO2-udledning med eksisterende teknologier - helt andre brændstoftyper er nødvendige

SH Group får eget domicil på Esbjerg Havn

SH Group fra Svendborg har på rekordtid etableret en ny servicevirksomhed i Esbjerg Havn med speciale i offshore og marine

Plus

Unge tager på 24-timers togt i simulator

SIMAC i Svendborg sender sine elever på 24-timers sejlads i simulator

Plus

Ny Sanmar-serie til Svitzer

NYBYGNING: Ny Svitzer-slæber til Bremerhaven på leveringsrejse nordpå fra Tyrkiet

Nyhedsbrev

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Unik elfærge kontraheret i Norge

Der bliver tale om den første eldrevne enkeltskrogede pendulfærge i aluminium, når det norske rederi Norleds seneste nybygning står færdig i 2019.

Online Avis Arkiv

Positionsbillede

Opfordring fra Sverige: Giv havnene fri

Plus

Bredden skal være styrken på Fredericia Havn

Mange danske havne arbejder i disse år med at specialisere sig inden for bestemte segmenter. Men i Fredericia er specialet at satse bredt, hvilket to store projekter også bidrager til disse år

Gigantisk retrofit-ordre fra Hurtigruten

ALTERNATIVE DRIVMIDLER: Ordre på helt nye LNG/hybrid-elektriske hovedmaskinerier til ni skibe fra Hurtigruten på vej til Rolls-Royce Marine

Plus

Fremgang hos tørlastoperatør

Driftsresultatet blev næsten fordoblet hos Hellerup-operatøren Baltnav i 2017

VIDEO
Se flydekran punktere tankskib

Færge under pres: lastbiler tager broen efter prisdump

Ved årsskiftet blev det billigere at køre over Storebælt end at sejle mellem Spodsbjerg og Tårs. Og sådan vil det fortsætte. Langelandsfærgen får nemlig ingen kompensation, skriver DR Sjælland.

Rapport: LNG kan ikke løse CO2-udfordring

Selv hvis hele verdensflåden skifter til LNG, vil shipping stadig være langt fra at nå sit nye 2050-mål om et halveret CO2-udslip, skriver Splash på baggrund af rapport.

Ny overenskomst for navigatører på plads

Søfartens Ledere har indgået en ny overenskomst med Rederiforeningen af 2010. Aftalen er treårig og giver en stigning på løn og pension på 4,6 %.

HH Ferries øger markedsandel på Øresund

Plus

C-bed-direktør: Vigtig og succesfuld epoke er slut

OFFSHORE VIND: Den sidste af C-bed’s gamle færger har forladt flåden. Nu er fokus på skræddersyede specialskibe

Plus

Kritik: Danske havne investerer for meget

En rapport fra Struensee & Co. bestilt af regeringen revser havnene for at overinvestere i sektoren. Snæversyn, lyder det fra branchen

Plus

Maritime iværksættere råber på finansiering

Det Blå Danmark skal være bedre til at støtte nystartede maritime virksomheder, mener iværksætter

Plus

215 havneanløb pr. uge gør Mærsk suveræn i Sydamerika

Latinamerika er nyt kerneland for Maersk Line, som netop nu åbner flere nye containerruter mellem bl.a. Sydamerika og Asien - ifølge ekspert er timingen god, da efterspørgsel på containertransport stiger kraftigt i Sydamerika

Derfor falder kvinderne fra

DEBAT: Den maritime branche forstår tilsyneladende ikke, hvorfor kvinderne falder fra - dagens kronikører giver her nogle bud på, hvad der skal til for at fastholde søfartens kvinder

Danske Havne konstituerer direktør

Maersk Honam kaster anker i Jebel Ali

Det delvist udbrændte containerskib Maersk Honam har nu nået Oman-golfen og har fået lov til at opankre ud for Jebel Ali, skriver World Maritime News.

Team Tankers i stort underskud

Et forværret marked og nedskrivninger på skibe førte til et 2017-underskud i Team Tankers på 62 mio. dollar, svarende til 370 mio. kroner.

Kina indleder flådeøvelse i Taiwan-strædet

MAN lander ordre til 11 nye 23.000 teu-skibe

Maersk Drilling henter ny chef fra Maersk Oil

Karstensens store planer møder modstand i Skagen

Ny salgschef hos Aalborg Havn

Team Tankers-CEO siger farvel til Nordens bestyrelse

Ny mand skal styre investeringer i A.P. Møller Holding

Aarhus Havn søger tilladelse til 40-årig udvidelsesplan

Rederier skeler mod eskalerende toldkrig

Ørsted byder på nyt offshore vind-projekt i USA

Sådan skete kollisionen på Storebælt

OW Bunker-opgør begynder i næste uge

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Jupiter er nærmere end du tror - Nyt multimeter sætter standarden - i smart sæt med strømtang

Vidste du, at det er kæde og sjækler fra Fyns Kran Udstyr A/S, der...

Skal du søge midler via InnoBooster?

Temadag om kølemidler

Meldgaard Silikat A/S på Elmia messe

Bundgaard Køleteknik har valgt Geopal gasalarmer til deres propankøleanlæg og varmepumper

Produktnyhed: Casella Flow Detective - innovativ kalibrator til luftprøvetagningspumper

PJ Diesel Engineering præsenterer et spændende eventprogram

Erikkila SPARTAN traverskran leveret til Karup Kartoffelmelfabrik Amba

Præstmark har også sikkerhedsskruer til Jeres projekter.

Mirit Glas tilbyder skueglas efter kundens egen specifikation

Hvordan mener du, at 650 mio. kr. skal investeres i GTS-institutterne?

KURSUS - Generationsskifte af Ejendom

Søby Værft øger dokkapacitet

Skab tillid med klima ikon

Er du ny bruger af Inventor? - kom på 4-dages basis-kursus fra d. 7/5 og få intensiv træning

Klokke-hus

Busch præsenterer 2 nye serier af deres Dolphin serie på ACHEMA

Styr på håndværktøjet på supermoderne færge

Termografering for alle med Elma på El & Teknik 2018

Udstillere glæder sig til MOVE 2018

HUSK: Du kan også leje dit løftegrej hos os - det disse waterbags et eksemp...

Pas godt på dine medarbejdere - og dig selv!

Det er ikke kun både og kobbertårne, som tidligere vist, et planåg fra Fyns...

RS Components udvider sit RS Pro-sortiment af test- og måleudstyr

Send til en kollega

0.222