SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker

Røgrensning og alternativ bunker

Unik elfærge kontraheret i Norge

Der bliver tale om den første eldrevne enkeltskrogede pendulfærge i aluminium, når det norske rederi Norleds seneste nybygning står færdig i 2019.

Danske Maritime: IMO-aftale er alt for uambitiøs

Målet om at halvere shippings CO2-udledning i 2050 kræver ikke andet end den teknologi, vi allerede kender i dag. Det er ikke særlig ambitiøst, lyder det fra Danske Maritimes underdirektør Michael Prehn.

Nu bruger Viking Line vindkraft på Østersø-færge

Video. Udstyret med en 24 meter høj rotor er vinden nu med til at sikre fremdrift for Viking Grace.

Plus

Danske Rederier: Nyt brændstof er eneste vej til IMO-mål

Der må noget andet end traditionelt brændstof i tanken, hvis shipping skal nå målet om en 50 pct. reduktion i CO2-udledning i 2050, som IMO blev enige om i sidste. Det fortæller Maria Skipper Schwenn fra Danske Rederier til Søfart.

Havne-fond satser på batteriteknologi

LNG-terminal rykker nærmere Skagen Havn

Plus

Sundbussen 'Pernille' får topmoderne udstyr

Sundbussen ’Pernille’ får monteret en ammoniakbaseret katalysator i motorrummet

Plus

Modulære metanoldrevne brændselsceller på vej ud i elektriske skibsmaskinerier

BRÆNDSELSCELLER: Mens metanol allerede anvendes som alternativ bunker i mekaniske maskinerier, driver metanol også Serenergys brændselsceller, der er på vej ud i fremtidens krydstogtskibe

Plus

Selvstændige brændselscelle-units skal placeres i hver brandzone

BRÆNDSELSCELLER: Serenergy med i Meyer Werfts Pa-X-ell-projekt, som ikke alene anvender brændselsceller i strømproduktionen om bord på krydstogtskibe, men også som en sidegevinst i forhold til Safe-Return-to-Port-reglerne

Yara reducerer problemet med modtryk i scrubbere

Plus

Strategisk planlægning afløser teknisk fokus frem mod 2020-svovlgrænser

Plus

Størrelsesminimering og energieffektivitet driver udviklingen af scrubbere

Send til en kollega

0.11