23948sdkhjf

Sømandsforbund frygter massivt tab af nordiske færgejob

Et kontroversielt norsk forslag om at lade rederiet Color Line registrere sig i Norsk Internationalt Skibsregister (NIS) bliver starten på et kapløb mod bunden, advarer CO-Søfart, der sammen med de norske søfartsorganisationer protesterer mod forslaget
Efter flere års tovtrækkerier er den norske regering nu parat til at gennemføre et forslag, som i praksis betyder, at rederiet Color Line - som er det eneste rederi med udenrigsfærger under norsk flag - kan få lov til at registrere sine to færger på ruten mellem Oslo og Kiel i Norsk Internationalt Skibsregister (NIS).

Color Lines fire færger til Danmark og Sverige forbliver derimod i det ordinære norske skibsregister (NOR).

Forslaget, som allerede blev varslet i 2015, var i sidste uge til drøftelse mellem Norges nyindsatte erhvervsminister Torbjørn Røe Isaksen og de norske søfartsorganisationer.

Læs også: Søfolk protesterer mod ændring af norsk skibsregister

Fra fagforbundene lyder der kraftige advarsler mod forslaget, som ifølge Norsk Sjømannsforbund sætter 700 norske søfolks job på spil. Samstemmende lyder der kritik fra de danske søfartsorganisationer CO-Søfart og Metal Maritime:

- Det er kortsigtet og visionsløst at ændre nationale regler, som i Norge, for at konkurrere internt nordiske lande imellem på bekostning af jobs til nordiske søfarende. Sådanne tiltag har kun til hensigt at gavne redernes/aktionærernes pengepung, uden det modsvarer udvikling i antallet af jobs til nordiske søfarende, skriver Ole Philipsen, formand CO-Søfart og Metal Maritime, i en kommentar til Søfart.

Color Lines argument for ændringen er, at rederiet taber penge, fordi de norske rammebetingelser er dårligere end eksempelvis de danske. Rederiet har derfor truet med at udflage sine skibe fra Norge, hvis ikke konkurrencevilkårene forbedres. Derfor ser rederiet frem til, at forslaget gennemføres,

- Det er kombinationen af den styrkede tilskudsordning på de korte ruter og opblødningen af fartsområdebegrænsningerne i NIS, som samlet udligner konkurrenceulempen, og som giver nødvendig forudsigelighed ved at have skibe i norsk register, udtaler koncernchef Trond Kleivdal, Color Line, i en pressemeddelelse.

Han tilføjer, at ordningen derved sikrer, at Color Line vil forblive under norsk flag også i fremtiden.

Åbner for billig udenlandsk arbejdskraft

Hos fagforbundene peger man modsat på, at Color Lines regnskaber i dag viser store overskud. Derfor tager søfartsorganisationerne stærkt afstand fra det norske forslag, som ifølge dem åbner for opsigelse af norske søfarende og ansættelse af billig, udenlandsk arbejdskraft.

Ifølge en analyse fra det norske sømandsforbund, der har beregnet de samfundsøkonomiske konsekvenser ved at omflage Kiel-færgerne fra det norske ordinære skibsregister (NOR) til NIS, vil forslaget koste det norske samfund 400 mio. NOK over en ti-årig periode.

Den norske erhvervsminister mener til gengæld ikke, at analysen overhovedet har vurderet risikoen for, at 2.500 norske arbejdspladser kan forsvinde, hvis ændringen ikke gennemføres, og Color Line vælger at flage helt ud af Norge.

Det norske Næringsdepartementet vil nu afvente en afgørelse fra ESA (EFTA Surveillance Authority), som kontrollerer, at EFTA-landene, som Norge er med i, overholder EØS-aftalen for EU's indre marked, før de nye regler implementeres i lovgivningen.

Distancekrav på 300 sømil

I det norske forslag er sat et distancekrav på 300 sømil, for at ingen skandinaviske færgeruter skal blive berørt af ændringerne.

- For nuværende med den indlagte sømilegrænse i NIS-forslaget vil ruterne mellem Danmark og Norge ikke kunne være omfattet. Dermed vil der heller ikke kunne være umiddelbare konsekvenser i form af udflagning fra DIS til NIS for færgeruterne mellem de to lande, skriver Ole Philipsen, men tilføjer:

- Godkendes ændringen i det norske regelværk af ESA, er det groft sagt første skridt ud på et skråplan.

Ole Philipsen peger samtidig på, at skibe under det såkaldte “færge-DIS” har giver mulighed for lavere lønomkostninger via DIS-skatteordningen, hvor tredjelandes statsborgere ansættes på danske overenskomster.

- At konkurrere internt i Norden på laveste fællesnævner er meningsløst. Det er og bliver starten på “kapløbet mod bunden”. Og det er under al kritik, at et rederi - her Color Line - under trusler om udflagning kan opnå ensidige politiske fordele, siger han.

FAKTA: Det norske skibsregister

- Siden 1993 har det været ulovligt for skibe registreret i Norsk Internationalt Skibsregister (NIS) at gå i fast rute mellem norsk og udenlandsk havn eller mellem andre nordiske havne.

- Rederierne som sejler på disse strækninger i dag er bl.a. Color Line og Fjord Line.

- Kun Color Line har sine skibe registreret i NOR (Norsk Ordinært Skibsregister), som kræver norske løn og arbejdsvilkår. Dette krav stilles ikke i NIS, hvilket gør det billigere at bemande et skib, som er registreret i NIS.

Kilde: sysla.no
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141