Danmark tiltræder Hong Kong konventionen

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Et stort flertal i Folketinget har netop vedtaget, at Danmark skal tiltræde Hong Kong konventionen om forsvarlig ophugning af skibe.

Ophugning af skibe kan udgøre en stor risiko for mennesker og miljø, hvis ikke det foregår under ordentlige forhold. Derfor har FN’s søfartsorganisation, IMO, vedtaget den såkaldte Hong Kong konvention, som stiller krav til både miljø- og arbejdsmiljø.

Maria Bruun Skipper, underdirektør i Rederiforeningen, ser dagens vedtagelse i Folketinget som et vigtigt skridt mod globale regler for ophugning. Konventionen træder nemlig først i kraft, når en række lande har ratificeret den.

Hong Kong-konventionen og ophugning
Danmark er på tærsklen til at tiltræde Hong Kong-konventionen

Rederier ønsker dialog med skibsophuggere i EU

Mærsk-chef: Der er en grænse for hvor meget ansvar vi kan tage

Mærsk skruer op for ophugning

Andet Sealand-skib ankommet til Alang



- Jeg er meget tilfreds med, at Danmark som en af verdens toneangivende søfartsnationer, nu tiltræder konventionen. Det betyder, at danske rederier endeligt får et regelsæt at følge, når det gælder ophugning. Derudover betyder det, at Danmark nu kan lægge pres på andre lande for at følge trop og ratificere konventionen, så den kan træde i kraft globalt, siger Maria Bruun Skipper.

Det internationale aspekt var også et af hovedargumenterne fra Pia Adelsteen (DF), formand for Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg, da lovforslaget blev førstebehandlet i januar.

- Vi er selvfølgelig nødt til at have en global aftale, når det drejer sig om et erhverv, der også er globalt, og hvor tingene kan foregå rundt i hele verden, sagde Pia Adelsten fra Folketingets talerstol.

Ca 73 pct. af alle verdens skibe bliver ophugget i Indien, Pakistan og Bangladesh under forhold, som gennem flere år med rette har været kritiseret for at være uacceptable. Med Hong Kong konventionens krav til miljø- og arbejdsmiljø, vil standarden fremover blive løftet. Flere steder i Indien er den positive udvikling allerede i gang.

- Indtil konventionen træder i kraft globalt, mener vi, at rederierne skal engagere sig i de lande, der ophugger skibe, og insistere på, at det sker i overensstemmelse med Hong Kong konventionen. Vi skal støtte en positiv udvikling med investeringer i miljøtiltag og sikkerhed for ophugningsarbejderne fremfor at vende ryggen til, siger Maria Bruun Skipper.

Fakta om Hong Kong-konventionen
FN’s Internationale Maritime Organisation (IMO) vedtog med opbakning fra mere end 60 lande i maj 2009 Hong Kong-konventionen om forsvarlig ophugning af skibe.

Når konventionen træder i kraft, forpligter de lande, som har tiltrådt konventionen, sig til, at deres skibe bliver ophugget på anlæg, der overholder konventionens krav, og at landets skibsophugningsvirksomheder kun ophugger skibe på en måde, der overholder konventionens krav.

For at konventionen kan træde i kraft, kræves bl.a., at den er tiltrådt af mindst 15 lande, hvis kombinerede handelsflåde repræsenterer mindst 40 procent af den globale handelsflådes bruttotonnage.

Både de store flagstater og de store skibsophugningsstater skal tiltræde konventionen, for, at den kan træde i kraft. Kun Norge, Congo, Frankrig, Belgien og Panama har tiltrådt konventionen. Jo flere lande, der tiltræder, jo sværere bliver det at ophugge i lande, der ikke lever op til reglerne i konventionen. Indien har meldt ud, at de er klar til at tiltræde, når EU-landene har tiltrådt konventionen.

Det er en ændring til loven om beskyttelse af havmiljøet og loven om miljøbeskyttelse, som nu gør det muligt for Danmark at tiltræde Hong Kong-konventionen.

Kilde: Danmarks Rederiforening


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Niels Winther Gruppen køber konkurrent

J. Lauritzen: Tørlast-balance har lange udsigter

Plus

Svitzers nye fjernstyrede skib vist frem for verdenspressen

Slæbebåden 'Svitzer Hermod' er verdens første fjernstyrede handelsskib. Se billedreportage fra demonstration af fartøjet i Københavns Havn her.

Plus

Hafnia Tankers: 3. kvartal var ekstremt svagt

At 3. kvartal lå så skidt for produkttank, overraskede CEO i Hafnia Tankers - Mikael Skov. Men raterne vil bedre sig i 2018 i takt med, at olielagrene bliver nedbragt

Danske Rederier: Handelsflåden skal vokse med 10 pct.

Brancheorganisationen vil samtidig fastholde antallet af danske jobs til søs, lyder det fra formand Claus V. Hemmingsen

Mangeårig Nordsøopgave til Maersk Drilling

Flere års dialog udmønter sig nu i bore- og produktionsopgave til ’Mærsk Inspirer’ på op mod 10 år

Nyhedsbrev

Plus

Partier vil udvide brugen af sociale klausuler

Online Avis Arkiv

Globalisering udfordrer skibsfart og maritim industri

Dansker ny formand for EMSAs bestyrelse

Kalundborg Havn skyder tvivl ned

Plus

Fayard stiller krav om lærlinge

På det fynske værft bidrager man til den maritime fødekæde med et krav om, at 10 pct. af medarbejderne skal være lærlinge. Det gælder også virksomhedens leverandører.

Læsøfærgens kapacitet er presset

DFDS forventer mindre vækst i 2017

Forventningerne til omsætningsvæksten får et lille nøk nedad i DFDS regnskab for tredje kvartal, som netop er blevet offentliggjort.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Mærsk får kritik for opbevaring af 450 ton radioaktivt affald

Plus

Konkurs: Missede storordrer lukker offshorefirma

Plus

Maritimt Synspunkt: Andelstanken inspirerer til digital innovation

Byrådspolitikere om Mærsks radioaktive affald: Det er dybt bekymrende

Plus

Hvem køber Danske Færger?

FÆRGER: Staten er angiveligt ved at sælge sin halvpart af Danske Færger. Men til hvem? Og vil rederiet Clipper Group følge efter med sin halvdel

Plus 1

Patruljeskibe skal døgn­bevogte Femern-byggeri

Ny aftale mellem Danmark og Tyskland vil bane vejen for det hidtil mest ambitiøse maritime afvisningsberedskab under anlæggelsen af en fast forbindelse

Torm vil tilbage på børsen i USA

Det sidste handelsskib anløber Sønderborg Havn

Maersk Drillings finansdirektør smutter til Rambøll

Plus

DFDS-boss: Vi leder med lys og lygte efter opkøb

Efter endnu et rekordresultat i tredje kvartal og køb af et hollandsk logistikselskab, har DFDS sat jagten ind på flere opkøb – men høje priser er en udfordring, siger CEO Niels Smedegaard

Knud E. Hansen oprettet ny forretning

Danske Rederier digitaliserer maritime kurser

Smedegaard: Mærsk skal finde olie-erstatning

Jubel over montørordning

Udvidelse af sømandsskat får smilene frem i søfartstunge kommuner

Container-kurven knækker

Plus

Profilen: Maritim toppost til dansk advokat

Ghana og Danmark samarbejder om sikkerhed til søs

Søfartsstyrelsen slår nu dørene op i Korsør

Den nye spiller på Bornholmslinjen skærer i billetterne

Gang i søfartens eksport til Iran

Havneudvidelse: 450 nye arbejdspladser i vente

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ajos skaffer specialkran til byggeri i København

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Væskefiltrering – med effektivitet og dokumentation i fokus

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Emotron Softstarter

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

DENIOS - Behandling af farlige medier

IBIX besøger Bagenkop Havn

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kunder i hele Danmark

Nyansættelse

Spidex kobling

Eftermiddagsmøde om nye standarder på svejseområdet

Larko Magnet har indtaget Elmia

Glasrør og glasstænger hos Mirit Glas

ExportBoost Deutschland - den direkte vej mod eksport til Tyskland.

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

GPS Tyverisikring og overvågning

Den nye BlueMobil eco adBlue®

ultrafilter ELMIA subcontractor

AFRETNING OG SKÆRPNING, håndholdt afretning med Afretterrør, Diamantafrette...

Du kan få styr på bemandingen i dag!

Bravida deltager på Maskinmestrenes Erhvervskonference - Ajour 2017

Har du været forbi vores afdeling i Esbjerg?

Væskefiltrering - til alle opgaver og filterhuse

Send til en kollega

0.187