Danmark tiltræder Hong Kong konventionen

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Et stort flertal i Folketinget har netop vedtaget, at Danmark skal tiltræde Hong Kong konventionen om forsvarlig ophugning af skibe.

Ophugning af skibe kan udgøre en stor risiko for mennesker og miljø, hvis ikke det foregår under ordentlige forhold. Derfor har FN’s søfartsorganisation, IMO, vedtaget den såkaldte Hong Kong konvention, som stiller krav til både miljø- og arbejdsmiljø.

Maria Bruun Skipper, underdirektør i Rederiforeningen, ser dagens vedtagelse i Folketinget som et vigtigt skridt mod globale regler for ophugning. Konventionen træder nemlig først i kraft, når en række lande har ratificeret den.

Hong Kong-konventionen og ophugning
Danmark er på tærsklen til at tiltræde Hong Kong-konventionen

Rederier ønsker dialog med skibsophuggere i EU

Mærsk-chef: Der er en grænse for hvor meget ansvar vi kan tage

Mærsk skruer op for ophugning

Andet Sealand-skib ankommet til Alang



- Jeg er meget tilfreds med, at Danmark som en af verdens toneangivende søfartsnationer, nu tiltræder konventionen. Det betyder, at danske rederier endeligt får et regelsæt at følge, når det gælder ophugning. Derudover betyder det, at Danmark nu kan lægge pres på andre lande for at følge trop og ratificere konventionen, så den kan træde i kraft globalt, siger Maria Bruun Skipper.

Det internationale aspekt var også et af hovedargumenterne fra Pia Adelsteen (DF), formand for Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg, da lovforslaget blev førstebehandlet i januar.

- Vi er selvfølgelig nødt til at have en global aftale, når det drejer sig om et erhverv, der også er globalt, og hvor tingene kan foregå rundt i hele verden, sagde Pia Adelsten fra Folketingets talerstol.

Ca 73 pct. af alle verdens skibe bliver ophugget i Indien, Pakistan og Bangladesh under forhold, som gennem flere år med rette har været kritiseret for at være uacceptable. Med Hong Kong konventionens krav til miljø- og arbejdsmiljø, vil standarden fremover blive løftet. Flere steder i Indien er den positive udvikling allerede i gang.

- Indtil konventionen træder i kraft globalt, mener vi, at rederierne skal engagere sig i de lande, der ophugger skibe, og insistere på, at det sker i overensstemmelse med Hong Kong konventionen. Vi skal støtte en positiv udvikling med investeringer i miljøtiltag og sikkerhed for ophugningsarbejderne fremfor at vende ryggen til, siger Maria Bruun Skipper.

Fakta om Hong Kong-konventionen
FN’s Internationale Maritime Organisation (IMO) vedtog med opbakning fra mere end 60 lande i maj 2009 Hong Kong-konventionen om forsvarlig ophugning af skibe.

Når konventionen træder i kraft, forpligter de lande, som har tiltrådt konventionen, sig til, at deres skibe bliver ophugget på anlæg, der overholder konventionens krav, og at landets skibsophugningsvirksomheder kun ophugger skibe på en måde, der overholder konventionens krav.

For at konventionen kan træde i kraft, kræves bl.a., at den er tiltrådt af mindst 15 lande, hvis kombinerede handelsflåde repræsenterer mindst 40 procent af den globale handelsflådes bruttotonnage.

Både de store flagstater og de store skibsophugningsstater skal tiltræde konventionen, for, at den kan træde i kraft. Kun Norge, Congo, Frankrig, Belgien og Panama har tiltrådt konventionen. Jo flere lande, der tiltræder, jo sværere bliver det at ophugge i lande, der ikke lever op til reglerne i konventionen. Indien har meldt ud, at de er klar til at tiltræde, når EU-landene har tiltrådt konventionen.

Det er en ændring til loven om beskyttelse af havmiljøet og loven om miljøbeskyttelse, som nu gør det muligt for Danmark at tiltræde Hong Kong-konventionen.

Kilde: Danmarks Rederiforening


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Søfartens Ledere fusionerer med Lederne

Den 1. juli bliver Søfartens Ledere en del af Lederne

Tyrkiet vil lave alternativ til Bosporusstrædet

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Forstanders opråb: "Vi skal tænke på hele den maritime fødekæde"

Svendborg Søfartsskole får færre elever, og forstander Jens Frederiksen fra Svendborg Søfartsskole er bekymret over udviklingen, som truer tilgangen af kvalificeret arbejdskraft til Det Blå Danmark

Plus

Salg af endnu en Herning-tanker til Sydkorea

TANK: Herning Shippings skibe forsvinder drypvist ud af Nordic Tankers flåde. Senest med endnu et frasalg til sydkoreanske interesser

Nu føler Norden sig sikker på plus

Nyhedsbrev

Plus

Inspireret af morfars sømandshistorier

Katrine Erichsen, 23, fortæller, hvorfor hun valgte en maritim uddannelse på Svendborg Søfartsskole:

Online Avis Arkiv
Plus

Fra smed til skibsassistent

Bjarke Andersen, 31, fortæller, hvorfor han valgte en maritim uddannelse på Svendborg Søfartsskole

’Sanchi’ kan blive den største oliekatastrofe siden 1991

Plus

Avanceret norsk luftpude-CTV får ny chance hos Ørsted

OFFSHORE VIND: Søsterskibet til den brandhavarerede ’Umoe Ventus’ testes nu på Horns Rev 2. Ny viden efter det voldsomme totalforlis i 2015 på vej

Ineos etablerer dansk olie-kontor

Lauritzen indflager to skibe til Dannebrog

APM Terminals i 600 millioners terminalprojekt

Plus

Brækket kraveben førte til søfartsskole

Joachim Cichosz, 22, fortæller, hvorfor han valgte en maritim uddannelse på Svendborg Søfartsskole:

’Sanchi’ synker – ingen overlevende

Scandlines tager brætspil til EU-Kommissionen

Skippere, skibe og rederier på Mariager Fjord

Der var skibs- og bådebyggerier, en travl erhvervshavn, rederier, mæglere og lodserier - to forfattere har gravet sig ned i det maritime liv omkring Mariager Fjord

Evergreen køber containerskibe for 10 milliarder

Plus

Crystal Nordic-direktør: Vi fik hurtigt skabt synergier

Wanted: 200 offshore-folk

Turismeboom skaber vækst hos Bornholmerfærgen

Færgerederierne fejrer 50 år

Millioner til ballastvand-analyse

Markedsmodningsfonden har udpeget 20 projekter til medfinansiering på over 46 millioner

Redningstjenesten til undsætning 261 gange

Endofa-ansatte hentet til nyt bunkerselskab

Raterne kravler en anelse op

1,3 millioner tons gods over kaj i Kolding

Det koster penge at spare penge i Thorsminde

Muligvis ekstra Bornholm-afgang

Clipper-selskaber i sag om tonnageskat

Plus

"Eksperter hjælper mig med at dømme"

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Eksplosionsramt tanker driver til japansk farvand

Anders Boyer skifter skibsmaling ud med smykker

Disse afgifter venter Ærøxpressen

Dansk bunkerselskab skærer forretningen til

OW Bunker-konkurs kan ramme Wrist Ship Supply

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi er stolte over at have leveret denne Erikkila svingkran til Hydrema Danmark

Nyt 2018 katalog

Ajos ansætter rutineret sælger

Henrik Christensen - Salg af batterier, opladere, lygter samt diverse living produkter - Sjælland.

Ajos erstatter MUS-samtaler med one-2-one-samtaler

Øg sikkerheden på stilladser eller på byggepladsen

Henrik Christensen - Salg af batterier, opladere, LED lygter - Diverse living produkter - Sjælland.

Ny salgschef hos SITECH Danmark

Nye Autodesk kurser indenfor byggeriet - nu også på engelsk

HF har pr. 2. januar ansat 4 nye medarbejdere:

Har du været forbi vores afdeling i Aalborg?

Projekt baner vejen for, at flere SMV’er kan anvende 3D-print

Henrik Christensen - Salg af batterier, opladere, LED lygter - Diverse living produkter - Sjælland.

Tilbageblik på året 2017 hos Eilersen Electric A/S

Gasdektorer fra Geopal System sikrer behovsstyret ventilation i parkeringskældre

Autonome transportformer - Seminar 5.februar

KURSUS: Udstykning og ejendomsdannelse - 31. maj 2018

Formstøbte dele fra Willbrandt Gummiteknik

Brandsikre løsninger fra DENIOS

Electro Care ApS - Afbalancering

Pressemeddelelse

Partnerskabsaftale mellem GTS-institutterne og KU

Modstrøm gør Rikke bevidst om energiforbruget

Nyt plasmaskærpningssystem

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Send til en kollega

0.209