Danmark tiltræder Hong Kong konventionen

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Et stort flertal i Folketinget har netop vedtaget, at Danmark skal tiltræde Hong Kong konventionen om forsvarlig ophugning af skibe.

Ophugning af skibe kan udgøre en stor risiko for mennesker og miljø, hvis ikke det foregår under ordentlige forhold. Derfor har FN’s søfartsorganisation, IMO, vedtaget den såkaldte Hong Kong konvention, som stiller krav til både miljø- og arbejdsmiljø.

Maria Bruun Skipper, underdirektør i Rederiforeningen, ser dagens vedtagelse i Folketinget som et vigtigt skridt mod globale regler for ophugning. Konventionen træder nemlig først i kraft, når en række lande har ratificeret den.

Hong Kong-konventionen og ophugning
Danmark er på tærsklen til at tiltræde Hong Kong-konventionen

Rederier ønsker dialog med skibsophuggere i EU

Mærsk-chef: Der er en grænse for hvor meget ansvar vi kan tage

Mærsk skruer op for ophugning

Andet Sealand-skib ankommet til Alang



- Jeg er meget tilfreds med, at Danmark som en af verdens toneangivende søfartsnationer, nu tiltræder konventionen. Det betyder, at danske rederier endeligt får et regelsæt at følge, når det gælder ophugning. Derudover betyder det, at Danmark nu kan lægge pres på andre lande for at følge trop og ratificere konventionen, så den kan træde i kraft globalt, siger Maria Bruun Skipper.

Det internationale aspekt var også et af hovedargumenterne fra Pia Adelsteen (DF), formand for Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg, da lovforslaget blev førstebehandlet i januar.

- Vi er selvfølgelig nødt til at have en global aftale, når det drejer sig om et erhverv, der også er globalt, og hvor tingene kan foregå rundt i hele verden, sagde Pia Adelsten fra Folketingets talerstol.

Ca 73 pct. af alle verdens skibe bliver ophugget i Indien, Pakistan og Bangladesh under forhold, som gennem flere år med rette har været kritiseret for at være uacceptable. Med Hong Kong konventionens krav til miljø- og arbejdsmiljø, vil standarden fremover blive løftet. Flere steder i Indien er den positive udvikling allerede i gang.

- Indtil konventionen træder i kraft globalt, mener vi, at rederierne skal engagere sig i de lande, der ophugger skibe, og insistere på, at det sker i overensstemmelse med Hong Kong konventionen. Vi skal støtte en positiv udvikling med investeringer i miljøtiltag og sikkerhed for ophugningsarbejderne fremfor at vende ryggen til, siger Maria Bruun Skipper.

Fakta om Hong Kong-konventionen
FN’s Internationale Maritime Organisation (IMO) vedtog med opbakning fra mere end 60 lande i maj 2009 Hong Kong-konventionen om forsvarlig ophugning af skibe.

Når konventionen træder i kraft, forpligter de lande, som har tiltrådt konventionen, sig til, at deres skibe bliver ophugget på anlæg, der overholder konventionens krav, og at landets skibsophugningsvirksomheder kun ophugger skibe på en måde, der overholder konventionens krav.

For at konventionen kan træde i kraft, kræves bl.a., at den er tiltrådt af mindst 15 lande, hvis kombinerede handelsflåde repræsenterer mindst 40 procent af den globale handelsflådes bruttotonnage.

Både de store flagstater og de store skibsophugningsstater skal tiltræde konventionen, for, at den kan træde i kraft. Kun Norge, Congo, Frankrig, Belgien og Panama har tiltrådt konventionen. Jo flere lande, der tiltræder, jo sværere bliver det at ophugge i lande, der ikke lever op til reglerne i konventionen. Indien har meldt ud, at de er klar til at tiltræde, når EU-landene har tiltrådt konventionen.

Det er en ændring til loven om beskyttelse af havmiljøet og loven om miljøbeskyttelse, som nu gør det muligt for Danmark at tiltræde Hong Kong-konventionen.

Kilde: Danmarks Rederiforening


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

15 års arbejde til Svitzer

Fem Svitzer-fartøjer skal servicere den første LNG-terminal i Bangladesh i mindst 15 år

Verdens største atomubåd gennem Storebælt

Blue Water Shipping i nyt angreb mod Odense Havn

Nyt kapitel i kranstrid. Blue Water Shipping klager til Konkurrencestyrelsen over Lindø Port of Odense

Fotokonkurrence: Stemningsfulde pletskud

Danske Maritimes sommerfotokonkurrence er i fuld gang. Søfart bringer de seneste flotte fotos

Søfart i sommerferien

Scandlines lukker kreditaftaler til 6 milliarder

To af verdens største atomfartøjer passerer dansk farvand

Online Avis Arkiv

Furetank vender tilbage til Emri

Rusland afviser afgørelse om erstatning for Arctic Sunrise

Desmi skriver pumpe-kontrakt med den britiske flåde

Cyberangreb kan koste trecifret milliardbeløb

Brud i it-systemerne hos Mærsk er ved at være helet

It-systemerne hos A.P. Møller-Mærsk er tæt på at være tilbage ved fuld kraft, siger kommunikationschef.

Molslinjen skummer fløden fra bilkøer

Ikke alle er trætte af de pakkede fynske motorveje.

Blue Water lander endnu en millionkontrakt

Blue Water Shipping skal levere seks slæbebåde til oliekonsortiet TCO. Kontrakten har en værdi på cirka 300 millioner kroner.

KEM Offshore skal levere elinstallationer til havmøllepark

Anklage: Filippinske søfolk tvunget til illegalt arbejde i Danmark

Politiet og Søfartsstyrelsen er ved at undersøge sagen.

Tidligere OW Bunker-direktør tiltales for mandatsvig for 800 mio. kroner

Tidligere direktør for Dynamic Oil Trading, Lars Møller, er blevet tiltalt for mandatsvig for mere end 800 millioner kroner.

Første hold klar fra CBS' shipping-uddannelse

Plus

Minister: Svært at gardere sig mod snyd med skibsophugning

Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen mener, at Danmark med tiltrædelsen af Hong Kong-konventionen sender et stærkt signal til andre lande om, at det er vigtigt at prioritere forsvarlig ophugning af skibe. Men reglerne kan stadig omgås

Shipping Holding og Danish Stevedore søger om fusion

Cyberangreb påvirker stadig Port Elizabeth

Plus

Hafnia-topchef: Regulering er godt for os

De mange miljøreguleringer, der er på vej inden for skibsfarten, vil reducere den globale handelsflåde, fordi rederne ikke vil spilde for mange penge på at opgradere gamle skibe. Og det er godt for rederne med de nyeste flåder, påpeger CEO i Hafnia Management

Danske Rederier: Håndhævelse af svovlkrav skal fastlægges

Selfinvest henter kvart milliard trods pressede markeder

Spredningen af aktiviteterne i Torben Østergaard-Nielsens koncern Selfinvest viser endnu engang sit værd

Ingen tysk Ærø-færge

Maersk Broker i nyt opkøb

Flere danske skibe bruger Panamakanalen

Molslinjen går på hjul

Qatar svarer arabiske naboer igen

Maersk Broker bliver eneejer af skibsmægler

Marineboss: Caribien-togt styrker samarbejdet med rederier

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Mærsk sælger andel i oliefelt

Industrien skeler sultent mod olien i Nordsøen

Stort maritimt vækstpotentiale i fremtidens olie- og gassektor

Den 112. årgang maskinmestre i København

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad er fordelene ved flexleasing?

Foretager du de rigtige kreditbeslutninger?

Gunnebo ovalringe med den perfekte pasform til DIN 15401 og 15402-krankroge

Reich multi Mont Sella

Miljølager til tromler og IBCer

En effektiv kreditpolitik kan sætte din virksomhed i førersædet

Endnu en Erikkila vægsvingkran fra Fyns Kran Udstyr er leveret til en kunde

Der findes danske systuer endnu

Opbevaring af farlige medier i arbejdslokaler

Handler du med lande med et højt risikoniveau?

10 gode råd til succesfuld samhandel med Kina

Den græske transportbranche er i vækst

ECDIS - New performance standards

Kabler & føringsveje til sommerens projekter

NYHED – hent dit nye kædesæt uden ventetid

Farlig-gods depoter af polyethylen

Sådan undgår du at blive offer for svindel

Kæmpe-bøjer på 2,1 m skal leveres til Kina

Kør firhjulstrækker om vinteren og cabriolet om sommeren!

Få adgang til DFL's nyhedsbrev

Tæt på kørende trafik, arbejdstøj til dig som skal være synlig.

Atradius optimerer Jacob Kongsbak Lassens kreditpolitik

Vi er stolte af at have leveret denne Erikkila vægsvingkran til en kunde

Kæmpe udvalg af gulvelementer til kemirum

Puma sikkerhedssandal - Neodyme Green Low

Send til en kollega

0.291