Danmark tiltræder Hong Kong konventionen

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Et stort flertal i Folketinget har netop vedtaget, at Danmark skal tiltræde Hong Kong konventionen om forsvarlig ophugning af skibe.

Ophugning af skibe kan udgøre en stor risiko for mennesker og miljø, hvis ikke det foregår under ordentlige forhold. Derfor har FN’s søfartsorganisation, IMO, vedtaget den såkaldte Hong Kong konvention, som stiller krav til både miljø- og arbejdsmiljø.

Maria Bruun Skipper, underdirektør i Rederiforeningen, ser dagens vedtagelse i Folketinget som et vigtigt skridt mod globale regler for ophugning. Konventionen træder nemlig først i kraft, når en række lande har ratificeret den.

Læs også: Norge smækker kassen i for beaching-rederier

Hong Kong-konventionen og ophugning
Danmark er på tærsklen til at tiltræde Hong Kong-konventionen

Rederier ønsker dialog med skibsophuggere i EU

Mærsk-chef: Der er en grænse for hvor meget ansvar vi kan tage

Mærsk skruer op for ophugning

Andet Sealand-skib ankommet til Alang



- Jeg er meget tilfreds med, at Danmark som en af verdens toneangivende søfartsnationer, nu tiltræder konventionen. Det betyder, at danske rederier endeligt får et regelsæt at følge, når det gælder ophugning. Derudover betyder det, at Danmark nu kan lægge pres på andre lande for at følge trop og ratificere konventionen, så den kan træde i kraft globalt, siger Maria Bruun Skipper.

Det internationale aspekt var også et af hovedargumenterne fra Pia Adelsteen (DF), formand for Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg, da lovforslaget blev førstebehandlet i januar.

- Vi er selvfølgelig nødt til at have en global aftale, når det drejer sig om et erhverv, der også er globalt, og hvor tingene kan foregå rundt i hele verden, sagde Pia Adelsten fra Folketingets talerstol.

Ca 73 pct. af alle verdens skibe bliver ophugget i Indien, Pakistan og Bangladesh under forhold, som gennem flere år med rette har været kritiseret for at være uacceptable. Med Hong Kong konventionens krav til miljø- og arbejdsmiljø, vil standarden fremover blive løftet. Flere steder i Indien er den positive udvikling allerede i gang.

- Indtil konventionen træder i kraft globalt, mener vi, at rederierne skal engagere sig i de lande, der ophugger skibe, og insistere på, at det sker i overensstemmelse med Hong Kong konventionen. Vi skal støtte en positiv udvikling med investeringer i miljøtiltag og sikkerhed for ophugningsarbejderne fremfor at vende ryggen til, siger Maria Bruun Skipper.

Fakta om Hong Kong-konventionen
FN’s Internationale Maritime Organisation (IMO) vedtog med opbakning fra mere end 60 lande i maj 2009 Hong Kong-konventionen om forsvarlig ophugning af skibe.

Når konventionen træder i kraft, forpligter de lande, som har tiltrådt konventionen, sig til, at deres skibe bliver ophugget på anlæg, der overholder konventionens krav, og at landets skibsophugningsvirksomheder kun ophugger skibe på en måde, der overholder konventionens krav.

For at konventionen kan træde i kraft, kræves bl.a., at den er tiltrådt af mindst 15 lande, hvis kombinerede handelsflåde repræsenterer mindst 40 procent af den globale handelsflådes bruttotonnage.

Både de store flagstater og de store skibsophugningsstater skal tiltræde konventionen, for, at den kan træde i kraft. Kun Norge, Congo, Frankrig, Belgien og Panama har tiltrådt konventionen. Jo flere lande, der tiltræder, jo sværere bliver det at ophugge i lande, der ikke lever op til reglerne i konventionen. Indien har meldt ud, at de er klar til at tiltræde, når EU-landene har tiltrådt konventionen.

Det er en ændring til loven om beskyttelse af havmiljøet og loven om miljøbeskyttelse, som nu gør det muligt for Danmark at tiltræde Hong Kong-konventionen.

Kilde: Danmarks Rederiforening


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

MAN Diesel & Turbo klar til stor motorsatsning

For første gang siden 2015 sender de danske ingeniører fra MAN Diesel & Turbo en nyudviklet motor på markedet - den har flaskegas som drivmiddel

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
IMO: Autonome skibe kan være bemandede

Semco vinder stor rig-ordre i Norge

Semco Maritime skal gøre beboelsesriggen 'Floatel Victory' klar til ny opgave for Maersk Oil i den britiske sektor.

Plus

Positionsbillede

Rater stiger frem mod generel forhøjelse

Nyhedsbrev

Plus

Færgernes godstransport i stærk vækst

Det økonomiske opsving sætter gang i færgernes transport af lastbiler og gods. HH Ferries venter endnu større godsmængder i år

Online Avis Arkiv

VIDEO: Se russisk atom-ubåd affyre fire missiler

Plus

"Disciplin skabte min karriere"

Plus

Søfarten er blevet mere usynlig

Det er søfarten, der fragter 80-90 pct. af mine ting og råstofferne, de består af. Så hvorfor er søfarten så usynlig?

Plus

Tidligere Samsøfærge fik lift til Torshavn

FÆRGER: Midlertidig færgerokade på Færøerne sendte ’Issehoved’ over Nordatlanten som projektlast med Eimskip

Plus

Helsingør satser på krydstogt og biomasse

De har ingen bulk i Helsingør, men til gengæld en meget aktiv færgerute og et stort krydstogtsegment. Nu arbejder man på en ny havn, der skal servicere både biomasse og de 300.000 turister, der årligt kommer for at se Hamlets slot

Plus

RAL-chef: Vi kommer til at sejle på godt 10 havne

Efter slagsmålet med Aalborg Havn om flytning af basen til Aarhus og et dårligt årsregnskab for 2017 varsler Royal Arctic Line et langt større netværk på omkring ti havne i Norge, Danmark og Island

Plus

Willerslev krævede vildskab af rederier

Galleri: Smæk for skillingen under Danske Rederiers årsmøde

Plus

SØFART TEMA: ’Innovation’
Mærsk-CEO: Vi vil tage større ansvar for sømandsuddannelser

Flere unge skal kunne bruge en sømandsuddannelse hos Mærsk til at finde et ståsted på arbejdsmarkedet, lyder det fra Mærsk-CEO Søren Skou

Plus

DFDS godt fra start i Kina

Første af fire nye ro/ro-skibe til DFDS oppe på fulde længde i byggedokken hos Jinling

Plus

Regeringen uden plan for bekæmpelse af pirater fra næste år

Det er uvist, hvordan Danmark skal bidrage til international bekæmpelse af maritim kriminalitet, når den nuværende piratstrategi udløber ved årets udgang

Odfjell-topchef og Mærsk-barnebarn i Maersk Brokers bestyrelse

Blue Water kom ud af 2017 med millionunderskud

Det netop offentliggjorte koncernregnskab for Blue Water Holding bærer præg af store investeringer og forandringer i virksomheden

Maersk vil reparere 15.000 TEU containerskib

Brandbeskadigede ’Maersk Honam’ ender ikke som skrot

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Plus

Affald hober sig op på havne

Regeringens udflytning af Miljøstyrelsen har skabt månedlange køer på godkendelser til at fragte affald med skib ud af landet. Det gør det sværere og dyrere at planlægge transporten, påpeger flere virksomheder

DFDS og maritim iværksætter vil have sunde søfolk hjem

DFDS-topchef ny formand for Danske Rederier

Niels Smedegaard overtager formandsposten fra Mærsk-direktør Claus V. Hemmingsen, der fortsætter som næstformand i bestyrelsen

OSK-Shiptech ser store muligheder i brandvarmt ro/pax-marked

Når færgemarkedet mættes skal Asiens middelklasse tage over

Martec fisker maskinmester-kandidater i Aalborg

Populær genvej mellem Jylland og Als hårdt ramt af maskinskade

Der blev sat en stopper for stigende godsomsætning

Efter million-dom: Flertal vil stoppe rederiers brug af illegale søfolk

Danske Rederier får ny pressechef

ADP henter ny salgschef

Navne: Nye udnævnelser hos Torm

Finansdirektør forlader Maersk Line

Plus

"Vision skal sætte retning for havnelov"

Minister forstår Fanøs bekymring for større havn i Esbjerg

Torm lander fint første kvartal

Plus

Chikane: Behov for handling frem for undersøgelser

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vores dygtige smede i Aalborg producerer hele tiden nye løfteåg.

Ajos opstiller over 100 meter høj hejs i Sverige

Sidste chance!

Technoflex virksomhed præsentation

Søjlesvingkran med elektrisk krøj? Det kan vi selvfølgelig også klare!

Skueglas til bl.a. Proces- og Foodindustrien, laves efter kundernes specifikation

Bigadan sikrer sine medarbejdere optimalt

Ses vi til Vestfyn Trækker 2018 ?

Whale Catcher “Southern Actor”

Kom og mød os til Vestfyn Trækker i denne weekend

Bonfiglioli snekkegear

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Fluidware App

WEICON Gasket Maker - Permanent elastisk specialforsegling

Grib muligheden på Folkemødet 2018

Smart og hurtig montageløsning.

JOBOPSLAG: Performance orienteret salgskonsulent til udvikling og opbygning af det svenske marked

Digitalisering giver brugervenlig brandsikring

Ekstrem god bevægelsesfrihed.

Additive Manufacturing og Non-Contact måling på Metrologidagen 2018

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrati...

Super HMI touchskærm

Hydraulikslanger til Vindmølleindustrien

SIANET sliberondeller. Den seneste innovation inden for hulmønstre. 7900 & ...

NORDHAVN A/S bevæger sig ind på nyt high-end marked

Send til en kollega

0.284