Rederier ønsker dialog med skibsophuggere i EU
Danmarks Rederiforening hilser velkommen, at godkendte ophuggere i EU vil gå sammen om at højne standarderne
Læs ogsåEuropæiske skrotværfter i fælles front mod miljødumping
Lang vej igen
Læs ogsåDansk skrotværft savner danske kunder
Værfter fra tredjelande med
Hong Kong-konventionen
Danmarks Rederiforening hilser velkommen, at EU-godkendte skibsophuggere vil gå sammen i en ny brancheforening med formålet at højne standarderne i branchen. Det oplyser underdirektør i Rederiforeningen, Maria Bruun Skipper, som dog samtidig mener, at ophugningsværfterne er lidt tidligt ude med deres initiativ. : - Vi synes, det er et interessant initiativ, og det er bestemt en organisation, vi gerne vil i dialog med. Men EU-listen er ikke færdig endnu. Vi forventer både, at flere EU-værfter og værfter i tredjelande bliver optaget på listen, så vi synes, det er lidt tidligt at lave sådan en organisation, siger Maria Bruun Skipper til Søfart. Hun peger på, at listen over sikre ophugningsværfter, som bygger på EUs skibsophugningsforordning, først træder i kraft, når værfter, der repræsenterer 2,5 mio. tons ophugningskapacitet, er godkendt. - På nuværende tidspunkt er der kun 25 procent af den nødvendige kapacitet med de 18 værfter, som indtil videre er kommet med på listen, så der er lang vej igen, før den kan træde i kraft, siger hun. EU-listen vil dog senest træde i kraft den 31. december 2018. EU-Kommissionen har tidligere oplyst, at den forventer at nå målet om de 2,5 mio. tons i løbet af 2017. Når listen er trådt i kraft, skal skibe, der sejler under EU-flag, overholde kravene fra det tidspunkt. : - Vi kvitterer for alle jobskabende aktiviteter i den europæiske værftsindustri, men der er stadig begrænset kapacitet på de ophugningsværfter, som er med på listen. Samtidig er der meget få værfter i Europa, som kan tage store skibe over 200 meter ind, siger Maria Bruun Skipper. Rederiforeningen mener derfor, at der også bør optages værfter fra tredje lande på EUs liste, idet mere end 70 procent af verdens skibsflåde i dag ophugges i dag i lande uden for EU. Det sker dog ofte under miljømæssigt kritisable forhold. - For os gælder det bare, at man kan have uansvarlig ophugning alle steder. Det har ikke noget med geografi at gøre, men om de metoder, man anvender. Derfor er det interessant, at ophuggerne i EU vil holde en form for selvjustits. Det hilser vi velkommen, for de danske rederier bruger jo også europæiske ophugningsværfter, så alle initiativer til at holde orden i eget hus er positive, siger Maria Bruun Skipper. Rederiforeningen opfordrer sine medlemmer til at følge den internationale Hong Kong-konvention om sikker og miljømæssigt forsvarlig ophugning, som FNs maritime organisation, IMO, vedtog i 2009. Konventionen ventes tidligst at træde i kraft i 2020. - Hong Kong-konventionen er det eneste juridiske instrument, man har, som er globalt gældende. Så hvis man skal forbedre forholdene, der hvor 70 procent af verdensflåden ophugges, er det vigtigt, at man får tredjelande med på listen, så man kan gå i dialog og stille krav til værfterne derude, siger Maria Bruun Skipper.