Mærsk skruer op for ophugning
Mange flere Mærsk-skibe vil blive hugget op de kommende år. Det meddeler Maersk Line
Kontroversielt område
Fleksibilitet
Maersk Line regner med at scrappe store mængder tonnage de kommende år. Det fastslog rederiet i et statement d. 15. december, som rederiets pressetjeneste henviser til på en forespørgsel fra Søfart om, hvor Maersk Line står på området i en tid med overkapacitet af tonnage i markedet. Her understreges det også, at ledelsen løbende vurderer Maersk Lines flåde på mere 600 skibe, herunder chartrede enheder. Og at enhver beslutning om ophugning afhænger af en række faktorer - ikke mindst markedets tilstand. Maersk Line har i forbindelse med ophugning været igennem en mediestorm i efteråret. Det skyldes beslutningen om at gå tilbage og benytte ophugningsværfter på den kontroversielle Alang-strand i Indien, som man ellers havde taget afstand fra, siden en række værfter har dokumenterede problemer med sikkerheden for medarbejderne. Ligesom miljøet ofte tager skade ved ophugningen direkte på stranden - beaching. Mærsk har forsvaret sig med, at en række værfter på Alang-stranden har forbedret sig, og at man fører nøje tilsyn med værfterne, der skal overholde Mærsks egne standarder. I november udvalgte man så fem værfter i Indien og Kina, som skal ophugge otte af de gamle Panamax-skibe. "Skibene repræsenterer omkring én procent af vores flåde, så det er en lille, men meningsfuld reduktion af kapaciteten, som vil medvirke til at opnå en bedre balance mellem udbud og efterspørgsel for Maersk Line," sagde COO Søren Toft. Mærsk understreger, at man nøje analyserer udviklingen inden for en række faktorer. Dels i forhold til operationelle faktorer, og dels skibenes energieffektivitet samt de løbende omkostninger til at drive og vedligeholde dem. Det fastslog Peter Lund, Head of Chartering i Maersk Line: - Prisen for at erstatte skibet - herunder den operationelle profil, segmentet og hvordan dette segment er dækket af vores netværk - bidrager til vores overvejelser, om vi skal hugge et skib op eller ej. Endelig er eksterne faktorer som stålprisens udvikling samt udsigterne for den globale og regionale handel vigtige faktorer i vores beslutningsproces. Knap to tredjedele af Maersk Lines flåde ligger i segmentet 4-6000 TEU. Det gælder også de snart ophuggede Panamax-enheder.