23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Turbinedrift tilbage i containerfart

SKIBSDESIGN: Totaktere skal erstattes af LNG-drevne gasturbiner i kombination med waste heat recovery og damptubiner




Læs også:ABB med i stempelfrit containerskib











Modulært maskineri sparer plads







FAKTA – PERFECt’s deltagere

ABB

Caterpillar/Solar Turbines

CMA CGM

GTT DNV GL

Hanjin HI

OMT












Læs også: DNV GL med i projekt om LNG-drevet containerskibPERFECt-projektet (Piston Engine Room Free Efficient Containership) gør radikalt op med de seneste tre fire årtiers gængse design af store containerskibe. Her har anvendelse af konventionelt drevne totaktsmotorer, typisk kun én, været dominerende, efter udfasningen af oliedrevne dampturbiner i store hurtigsejlende handelslinjeskibe siden 70’erens oliekrise. Står det til PERFECt-projektet skal turbinedrift nu have en renæssance. Vel at mærke i en stærkt moderniseret form, der bidrager til dagens skarpe fokus på energieffektivitet. Innovationsprojektets case-skib, et 16.300 TEU stort containerskib, får således et hovedmaskineri bestående af fire LNG-drevne gasturbiner koblet på hver deres generator. Udstødsgassen, og varmen, fra gasturbinerne driver så ydermere, to og to, dampturbiner efter det allerede udbredte waste heat recovery-princip. En metode, Maersk Line i dag anvender bredt rundt i flåden. Også de to dampturbiner trækker generatorer til strømproduktion til den LNG-elektriske fremdrift. Fraværet af en eller to store, ikke mindst høje, totaktsmotorer sparer plads. De alternative hovedkomponenter i maskineriet som gas-, dampturbiner og elektromotorer er langt mere kompakte og kan spredes modulært ud i generalarrangementet. Dermed kan det traditionelle maskinrum under apteringsbygningen i stedet udnyttes til LNG-tanke, der i projektet er en membran-type, som normalt anvendes som lastetanke på store gascarriers, og som formgivningsmæssigt er mere fleksible end de kryo-tryktanke, der i dag er normen på LNG-drevne skibe. Dermed kan det lade sig gøre at udvikle et ultrastort containerskib med kun én ”ø” – altså kun én overbygning i modsætning til dagens største skibe i segmentet, der alle har to øer; en til maskinrum og casning og én til bunkertank og aptering. Altså en optimering af lasteindtaget, der spiller en afgørende rolle for energieffektiviteten. PERFECt-projektet havde i fase et en konventionelle propellerer drevet af elektromotorer, placeret helt agter for at sikre så korte propelleraksler som muligt. Men siden ABBs indtræden i projektet september i år afprøves nu om elektrofremdriften helt kan flyttes uden for skibet i form af én af ABBs Azipod-propellere. Dette vil muliggøre en yderligere udvidelse af lasteindtaget.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.11