23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

ABB med i stempelfrit containerskib

SKIBSDESIGN: Anden fase af PERFECt har fået ABB med på optimering af den elektriske drivlinje




Læs også:Turbinedrift tilbage i containerfart















Gas- og dampturbiner



















Læs også:

DNV GL med i projekt om LNG-drevet containerskibABB deltager nu i en fuldstændig gentænkning af drivlinjen på fremtidens ultrastore containerskibe. Målet er at få viden og videreudvikle eksisterende produkter til at kunne bidrage med større virkningsgrad og øget energieffektivitet, forklarer Tom Sand, vice president i den internationale el- og automations-koncerns norske selskab, ABB AS. Tom Sand er i denne uge i København i forbindelse med Danish Maritime Days og Danish Maritime Fair som repræsentant for ABBs Marine business. Her talte Søfart med ham omkring ABBs nylige indtræden i anden fase af industri- og innovationsprojektet PERFECt, hvor ABB fokuserer på den elektriske drivlinje fra og med generatorer til og med eventuel anvendelse af en Azipod, som alternativ til en konventionel propeller. Bag projektnavnet PERFECt, der er en sammentrækning af Piston Engine Room Free Efficient Containership - altså en vision om at udvikle et containerskib med et stempelfrit maskinrum, som præsterer en højere energieffektivitet end dagens ultrastore containerskibe i eksempelvis Maersk Lines Triple-E-klasse eller MSCs ’MSC Oscar’-serie. Den stempelfrie tilgang sker ved anvendelse af gas- og dampturbiner i et LNG-elektrisk setup i stedet for skibssegmentets hundredprocents anvendelse af konventionelt drevne totaktsmotorer i dag. Målet med det radikale løsning er at øge lasteindtaget, nedbringe vedligeholdelsesbehovet, en generel emissionsnedbringelse samt en øget energieffektivitet. -Vi går ind og ser på det, der er gjort i projektets første fase, som vi så forsøger at bringe videre. Vores fokus er på den elektriske del af fremdrivningen - både fysisk, med vores eksisterende produkter, som vi eventuel vil videreudvikle til projektet - men også i forhold til power management og automation, siger Tom Sand. Han forklarer, at ABB også vil undersøge om der kan være noget at hente ved at integrere en af virksomhedens elektriskdrevne Azipods i stedet for en konventionel propeller. En løsning, der på ultrastore skibe i dag er mest udbredt i krydstogtsegmentet, og som i givet fald vil være et ”first off” på store containerskibe. Tom Sand forventer, at ABB og projektets øvrige industrideltagere vil kunne præsentere resultaterne fra PERFECt-projektets fase to på næste års Nor-Shipping-messe i Norge. Herfra vil en tredje fase så være et mere eller mindre færdigt designkoncept, et rederi ville kunne gå ud og foretage en værftstender på.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.11