23948sdkhjf

Det første af Terntanks fire nye avancerede tankskibe på vej hjem

TANK: ’Ternsund’ er leveret og skal inden om Singapore efter en last inden introduktionen ud fra NEOT’s raffinaderi i Gøteborg til august.
Terntank kunne mandag 27. juni tage levering af ’Ternsund’, den første af fire nye 15.000-tonnere til rederiet. Overtagelsen af nybygningen markerede samtidigt realiseringen af det svensk/danske rederis satsning på LNG-drevet og energioptimeret tonnage til dets hovedsagelig nordeuropæiske og interskandinaviske produkt- og kemikalietankmarked. Et marked, der i overvejende grad udspiller sig i den nordeuropæiske ECA-zone.

’Ternsund’ kommer til at sejle regelmæssigt på Gøteborg, hvor det finske olieselskab NEOT tidligt i byggeprocessen havde indgået en lang timecharter-aftale. Nybygningen kommer således til at distribuere olieprodukter rundt i Nordeuropa fra NEOT’s raffinaderi i den store vestsvenske havn.

Terntank oplyser til Søfart, at ’Ternsund’ på leveringsrejsen fra det kinesiske byggeværft AVIC Dingheng Shipbuilding i Yangzhou, der startede dagen efter leveringen, tager en last om bord i Singapore til Europa, inden skibet om en seks ugers tid ankommer til Gøteborg.

Hele serien klar til januar

Rederiet oplyser endvidere til Søfart, at den resterende del af nybygningsprogrammet fra AVIC ventes at blive afviklet planmæssigt. Det vil sige, at ’Ternfjord’ leveres i september, mens ’Tern Sea’ følger et par måneder senere, inden serien afsluttes af ’Tern Ocean’ januar næste år. Alle skibene bygges til og placeres i Dansk Internationalt Skibsregister og får i lighed med Terntanks øvrige otte skibe store flåde en mikset skandinavisk og international besætning.

Terntanks nye AVIC-serie er de første nybyggede LNG/dual-fuel-drevne skibe i produkt- og kemikalietanksegmentet. De er samtidigt de første skibe, som anvender Wärtsiläs nyudviklede RT-flex50DF-hovedmotor, der ud over at være dual-fuel også er en super kompakt totakt low speed-motor, som i sig selv er usædvanligt i dette skibssegment.

Endelig er Terntanks AVIC-serie forsøgt energioptimeret på en række punkter. Bl.a. med anvendelse af en low speed-hovedmotor i kombination med en forstørret propellerdiameter. Ligeledes introducerer serien et nyt avanceret skrogdesign i segmentet, udviklet af Rolls-Royce Marine.

Læs også:

Terntank tilbage i rollen som first mover
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094