23948sdkhjf

By & Havn annullerer prestigeudbud på landstrøm til krydstogtskibe i Københavns Havn

De to indkomne tilbud på landstrømsanlæg til krydstogtskibe i København overskred begge budgettet for etableringen af anlægget med mere end 100 pct.  

By & Havn har besluttet at annullere udbuddet på et nyt landstrømsanlæg til krydstogtskibe i København, oplyser det københavnske arealudviklingsselskab i en pressemeddelelse. 

Forklaringen er, at de to indkomne tilbud begge overstiger budgettet for etableringen af anlægget med mere end 100 pct.

– Det er ærgerligt, når et udbud skal gå om, men i dette tilfælde er tilbuddene meget langt fra det forventede, og der er derfor behov for, at vi kigger tingene igennem igen, så vi kan sikre et bedre tilbud og en bedre løsning, udtaler havnebygmester og anlægschef, Hans Vasehus, By & Havn.

Den højere pris skyldes ifølge By & Havn blandt andet den generelle prisudvikling og kompleksiteten af udbuddet.

Arbejder på nyt udbud

Landstrømsanlæg til krydstogtskibe i Københavns Havn etableres i et samarbejde mellem Københavns Kommune, By & Havn og Copenhagen Malmø Port (CMP), hvor By & Havn er bygherre på anlægget.

By & Havn har haft en samlet entreprise for et anlæg med i alt fem tilslutningspunkter i udbud - to tilslutninger på Langelinie og tre på krydstogtterminalen på Oceankaj i Ydre Nordhavn.

Det er tidligere blevet offentliggjort, at By & Havn arbejdede med et overslag på anlægsomkostningerne på ca. 130 mio. kr. Men det budget er altså nu skudt i ruiner. 

Ifølge Hans Vasehus er By & Havn sammen med partnerne, CMP og Københavns Kommune, enige om, at der skal gennemføres et nyt udbud. 

Det vides endnu ikke, om den aktuelle annullering af udbuddet kommer til at påvirke udrulningen af landstrøm tidsmæssigt. Det står dog klart, at den hidtidige tidsplan med forventet ibrugtagelse inden udgangen af 2024 i forvejen blev betragtet som ekstremt optimistisk. Så kun de færreste i branchen forventer, at krydstogtskibene rent faktisk vil kunne koble på landstrøm i 2024.  

Fra By & Havn lyder det dog, at man vil afsøge alle muligheder for, at etableringen fortsat kan ske inden for den forventende tidsramme, der er inden udgangen af 2024. 

Det er ærgerligt, når et udbud skal gå om, men i dette tilfælde er tilbuddene meget langt fra det forventede, og der er derfor behov for, at vi kigger tingene igennem igen, så vi kan sikre et bedre tilbud og en bedre løsning Hans Vasehus, bygmester, Københavns og Malmøs Havn

By & havn overtog projektet

Opgaven med at forberede og anlægge landstrømsanlægget lå i adskillige år hos København Havn, Copenhagen Malmo Port, CMP. 

Det kom dog frem under forberedelsen, at der var massiv usikkerhed om, hvor mange krydstogtskibe, der egentlig vil tage imod tilbuddet om at tilkoble sig landstrøm under anløb i København. 

Det store anlægs rentabilitet for en privat aktør som CMP blev derfor draget i alvorlig tvivl.

I sommeren 2021 blev det derfor offentliggjort, at opgaven med at indkøbe og anlægge landstrømsanlægget skulle overgå til By & Havn, som er statens og Københavns Kommunes ejendoms- og udviklingsselskab. 

Planlægger verdens måske mest ambitiøse landstrømsanlæg - hvert skib forbruger som mindre provinsby

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188