23948sdkhjf

Specialværft truet af lukning - nu ruller ordrerne ind

Specialværftet Bredgaard Boats i Rødbyhavn stod med tomme ordrebøger, men så hyrede værftet en eksportkonsulent, og nu vælter ordrer ind

- Stemningen i ledergruppen er gået fra overlevelse til, at det nu er spændende at gå på arbejde.

Sådan siger Michael Jakobsen, ejer og direktør i værftsvirksomheden Bredgaard Boats i Rødbyhavn. Sammen med medejer Jørgen Wiuff har han på halvandet år været gennem en rejse fra ren overlevelse til fyldt ordrebog.

- For halvandet år siden havde vi gang i byggeriet af to både, men intet andet i ordrebogen derefter. Jeg regnede faktisk med, at vi måtte lukke, lyder det fra værftsdirektøren i en pressemeddelelse.

De to værftsejere valgte derfor at gå med i EU-projektet Zealand International hos Erhvervshus Sjælland, der siden 2018 og frem til årsskiftet har hjulpet virksomheder med at finde deres ben på eksportmarkederne. Her deltog Bredgaard Boats først i en Basal Eksport-workshop.

Men det var først, da værftet fik tilskud i Zealand International til at købe hjælp fra en ekstern rådgiver, at der kom skub i forretningen. I november 2021 trådte Michael Stig Sørensen fra konsulentfirmaet A-2 ind ad døren og tog fat på udviklingen af salgs- og eksportstrategien til det norske marked.

Virksomheden fik en digital ordrebog, professionelle kræfter blev hentet ind til at lave hjemmeside og markedsføring på Facebook, og der blev indført en bedre fordeling af opgaverne. Det betød blandt andet, at Michael Jakobsen ikke længere tog del i produktionen, men satte fuldt blus på eksporten.

- Vi løber ikke længere efter den bold, der ruller lige foran os, men løser de opgaver, vi er bedst til, forklarer Michael Jakobsen.

Mulig kæmpeordre

Som det vigtigste fik Bredgaard Boats styr på sin eksportstrategi. Gennem årene har Bredgaard Boats opbygget en niche med at bygge og sælge fiskefartøjer i glasfiber – salget går ikke alene til danske fiskere, men også til Grønland og Norge. Det norske marked, hvor der er kæmpestort potentiale, blev dog ikke dyrket konsekvent, men det fik konsulent Michael Stig Sørensen ændret.

- Vi har fået hul på det norske marked. Vi er ofte deroppe, og i dag sørger vi fx for at køre en kampagne på Facebook, inden vi tager på messe i Norge. Vi har også etableret lokale partnerskaber, fordi vi nu ved, at det skaber tryghed hos vores kunder i Norge, at noget af udstyret i skibene er lokalt produceret, fortæller Michael Jakobsen. Også lokalt er Bredgaard Boats begyndt at indgå i partnerskaber. Blandt andet har værftet sammen med en lokal smedevirksomhed stiftet en virksomhed, der løser svejseopgaver, blandt andet for Femern Bælt-byggeriet. Desuden har Bredgaard Boats et partnerskab med en virksomhed i Jylland, der leverer hydraulik til fiskefartøjerne.

Det øgede salg afspejler sig i den digitale ordrebog, som i øjeblikket lyder på nybygninger for 69 mio. kr. Produktionshallen er fyldt frem til december, og måske er der langt mere vækst på vej til værftet i Rødbyhavn. Værftet har netop afsendt et tilbud på et stort fiskefartøj til 77 mio. kr. til en kunde i Grønland.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093