23948sdkhjf

Mærsk-overskud ventes at skrive historie: Slås næppe i mange år

Paradoksalt nok kan stærkt 2022 for rederibranchen sætte Mærsks søfragt under pres i 2023 ifølge analytiker

Efter alt at dømme kommer Mærsks regnskab for 2022 til at brage gennem lydmuren og slå alle rekorder for et overskud til en dansk virksomhed.

Og der kommer formentlig til at gå lang tid, før nogen dansk virksomhed ser et overskud i samme størrelse, vurderer senioranalytiker hos Sydbank Mikkel Emil Jensen.

- Det bliver et historisk resultat, vi kommer til at se fra Mærsk, siger han allerede før regnskabet er præsenteret.

- Mærsk kommer til at flirte med 200 milliarder på bundlinjen efter skat. Det har vi aldrig set før set i dansk erhvervshistorie.

- Det bliver formentlig også et indtjeningsniveau, vi ikke kommer til at se igen i mange, mange år, siger analytikeren.

Mærsk og andre selskaber i shippingbranchen har ifølge Mikkel Emil Jensen nydt godt af et sæt helt særlige omstændigheder i 2022.

Forbrugerne i Europa, USA og mange andre lande stod ovenpå corona-nedlukningerne og -hjælpepakkerne med ekstra penge i lommerne.

Dem brugte de blandt andet på en masse varer, der skulle fragtes på kryds og tværs af verden. Her kom Mærsk ind i billedet.

- I 2022 har vi bare set, at efterspørgslen efter varer har været tårnhøj samtidig med, at der ikke har været skibe nok på havene til at håndtere den store mængde af varer, siger Mikkel Emil Jensen.

- Derfor har vi haft lange ventetider i havnene. Det har fået fragtraterne til at eksplodere.

- Så selv om omkostningerne har været store, så har fragtraterne været så høje, at indtjeningen kan nærmer sig de her 200 milliarder på bundlinjen.

Det er dermed Mærsks klassiske søfragtforretning, som milliarder ruller ind i. Det er eller Mærsks strategi, at koncernen fremover skal satse på mere end søfragt.

Ifølge Mikkel Emil Jensen kan svingende brændstofpriser og fragtrater gøre søfragt til en ustabil branche. Derfor vil Mærsk fremover også gerne stå for fragten til lands. Den proces har Mærsk arbejdet på i nogle år.

I slutningen af 2022 og starten af 2023 er fragtraterne da også faldet kraftigt. Her kan det fantastiske 2022 faktisk blive en ulempe for Mærsk:

- Det er paradoksalt, men det her kan måske gøre, at priserne falder endnu mere, siger Mikkel Emil Jensen.

- Historisk har branchen stået med ryggen mod muren og kunne ikke være aggressiv på priserne. For så har man risikeret at gå konkurs.

- Nu står der en masse rederier med en masse penge, som har mulighed for at købe nye skibe og være aggressive på priserne.

Selv om analytikeren stadig venter et overskud til Mærsk i år, bliver der ifølge hans prognose langt op til det overskud Mærsk ventes at præsentere onsdag.

/ritzau/

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125