23948sdkhjf

Global dansk førerposition på skibsdesign blev anerkendt med initiativpris

Aarhus-borgmester og Østjyllands DI-formand anerkendte lokal succes med skibsdesign globalt

Ved man det ikke, så er det ikke lige til at få øje på, at en relativ anonym kontorbygning på Mellemarmen i Aarhus Havn lægger hus til en af dansk erhvervslivs globale førerpositioner. Men Danmarks største erhvervs- og arbejdsgiverorganisation DI sendte sammen med Aarhus’ borgmester Jacob Bundsgaard (S) onsdag formiddag en anerkendelse til den succesfulde virksomhed i den anonyme bygning på havnen.

Vi vil gerne belønne OSK-Ship Tech for deres evne til at tænke nyt i tider med store forandringer, både produkt- og markedsmæssigt. Virksomheden medvirker til mindre CO2-udledning såvel i Danmark som ude i verden Anders Strange, formand for DI Østjylland

Virksomheden er OSK-Ship Tech, der i lighed den øvrige lille håndfuld danske skibsdesignvirksomheder, er et særdeles kendt navn i Det Blå Danmark. Men som det ofte er med maritime virksomheder, udover Mærsk, så er synligheden bredt ud i samfundet ganske begrænset.

Men med den grønne omstillingen af transportsektoren, så er skibsdesignvirksomheders rolle udvidet fra at arbejde med logistiske løsninger til også at spille ind i hele samfundets bestræbelser på at agere i klimadagsordnen, lokalt, regionalt og globalt. Derfor bliver design af særligt færger også en stadig mere bredt funderet disciplin med et øget fokus ude fra, fra det omgivende samfund.

Markedsandel på 50 pct.

Anerkendelsen var, at OSK-Ship Tech fik overrakt DI Østjyllands Initiativpris 2022 onsdag formiddag i hovedkvarteret på havnen i Aarhus. Værterne var OSK-Ship’s CEO Jacob Høgh Thygesen og skibsdesignvirksomhedens tekniske direktør Kristian Carøe Lind.

Klimaagendaen var da også det centrale i DI Østjyllands begrundelse, men den indledningsvist nævnte globale førerposition spiller også ind i anerkendelsen, fra en brancheorganisation, der repræsenterer et eksportdrevet dansk erhvervsliv.

Det er en fuldt fortjent anerkendelse, da virksomheden – med over 50 år på bagen – har formået at være førende med at gøre søtransport mere bæredygtigt gennem bedre design og nye brændstofformer. Bag det ligger en innovativ og flot indsats, og jeg er stolt af, at vi i Aarhus har virksomheder, som på verdensplan går forrest i den grønne omstilling af skibstrafikken Jacob Bundsgaard (S), borgmester i Aarhus

Jacob Høgh Thygesen fortalte, at OSK-Ship Tech’s globale markedsandel på design af store færger over 200 meters længde lige nu ligger på 50 pct. Nationalt ligger virksomhedens historiske design-andel af små og mellemstore færger angiveligt endnu højere.

Førerposition: Halvdelen af verdens nye store færger til vestlige rederier er designet i Danmark

Uden for færgeområdet spiller OSK-Ship Tech lige nu også en central rolle i det designarbejde, som skal bringe Maersk Supply Service ind på området for installation af offshore vind.

Nye brændstoffer

- Vi vil gerne belønne OSK-Ship Tech for deres evne til at tænke nyt i tider med store forandringer, både produkt- og markedsmæssigt. Virksomheden medvirker til mindre CO2-udledning såvel i Danmark som ude i verden, sagde Anders Strange, der er formand for DI Østjylland.

DI Østjylland peger også på OSK-Ship Tech’s rolle i den danske småfærgedrift. Bl.a. med et udviklingsprojekt for Feggesund/Fur færgeforbindelser i Limfjorden, hvor der bliver afprøvet brint som brændstof i den maritime sektor. Et udviklingsprojekt, der er et væsentligt skridt i udviklingen mod en mere bæredygtig færgedrift med lavere emission i både Danmark og Europa.

- Én ting er nye brændstofformer, en anden er mere optimalt skibsdesign, hvorved man kan spare på brændstoffet, som er den største synder. Ved at skabe mere plads på færgerne og sikre transport af flere biler per overgang, eller ved at sikre hurtigere til- og frakørsel på færgerne, kan færgerne sejle ved lavere hastighed – og spare på brændstoffet – men stadig levere den samme overfartstid, noteres det desuden af DI.

Mere end 50 år i Aarhus

Anders Strange pegede også på det ultraglobale miljø, OSK-Ship Tech skal agere i:

- OSK-Ship Tech er i høj grad med til at holde Danmark på det maritime verdenskort. For kunderne er ofte skibsredere over hele verden. Og skibsværfterne er ligeledes placeret kloden rundt. Men ideerne og stregerne kommer altså her fra Aarhus. Det er da spændende, sagde Anders Strange.

Det var Jacob Bundsgaard, der uddelte prisen.

- Det er en stor glæde at kunne ønske OSK-Ship Tech tillykke med DI Østjyllands Initiativpris 2022. Det er en fuldt fortjent anerkendelse, da virksomheden – med over 50 år på bagen – har formået at være førende med at gøre søtransport mere bæredygtigt gennem bedre design og nye brændstofformer. Bag det ligger en innovativ og flot indsats, og jeg er stolt af, at vi i Aarhus har virksomheder, som på verdensplan går forrest i den grønne omstilling af skibstrafikken. Det er jeg faktisk virkelig imponeret over, lød det fra  Jacob Bundsgaard.

Vinderne af årets regionale initiativpriser dyster om DI’s landsdækkende initiativpris, der uddeles til marts.

Læs også: Nyt projekt: Færgekommuner får genvej til grøn omstilling

Se nøgletal for:
Læs mere om: Dansk Industri (DI)
Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Tal for alternativer til forkætret havneudvidelse i Aarhus er nu klar
DEBAT: Store overdrivelser i beskæftigelsestal bruges til at retfærdiggøre milliardtilskud
Alle kan trænge til en overhaling - også Esvagt Connector
Haenyeo - Havets kvinder på M/S Museet for Søfart
Få år gammel færge ligger fortsat stille efter ukendt havari
Mærsk-ejet historisk tysk containerrederi skal skifte navn
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Transportmagasinet
Jern & Maskinindustrien
Motor-magasinet
Nordiske Medier DK
EnergyIslandNews

Send til en kollega

0.546