23948sdkhjf

EU-chef: Plads til både tunnel og færger

Scandlines kæmper for sin overlevelse, når Femern-forbindelsen åbner i 2029. Men der er plads til både færger og tunnel, mener EU’s koordinator for Scan Med-korridoren, Pat Cox.

Færger og tunnel kan eksistere side om side og udgøre konkurrerende alternativer, når Femern-forbindelsen åbner i 2029. Det mener Pat Cox, EU’s koordinator for Scan Med-korridoren.

Til FemernNews skriver EU-chefen, at valget mellem færge eller tunnel i sidste ende bliver et spørgsmål om pris samt værdien ved tidsbesparelser ved at bruge tunnelen for den enkelte bruger.

- For det bredere skandinaviske og tyske bagland vil tunnelen ikke blot tilbyde en ny rute, men også en ny konkurrencedygtig regional dynamik, der med tiden sandsynligvis vil blive afspejlet i stigende tunneltrafikmængder, skriver Pat Cox.

Støtter med 11 mia. kr.

EU støtter Femern-forbindelsen med i alt 11 mia. kr.

Dette er langt overvejende målrettet jernbanen, hvor tunnelen skaber en ny jernbaneforbindelse af høj kvalitet med tilhørende danske og tyske adgangsveje. Togtilbuddet vil være unikt, da der ikke vil være noget reelt, lokalt færgealternativ, skriver Cox.

For vejtrafikken skaber tunnelen et alternativ til færgerne. Dette gælder både for personbiler og godskøretøjer, men begge løsninger kan sagtens fungere sammen, mener han.

- Når det kommer til vejtransport, vil tunnelen og færgen sandsynligvis eksistere side om side som komplementære og endda konkurrencedygtige alternativer, skriver Cox.

Scandlines har hele tiden fastholdt, at man agter at sejle videre. Hvis det sker på fast timebasis, vil det, ifølge den seneste finansielle analyse for Femern, forlænge tilbagebetalingstiden med otte år.

Scanlines har desuden stævnet EU-Kommissionen, som man mener, har været for rundhåndede over for den danske stat og finansieringen af forbindelsen. Parterne mødtes tirsdag ved EU-domstolen i Luxemburg.

LÆS INTERVIEW MED PAT COX - HOLD ØJE MED FEMERNNEWS

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Tal for alternativer til forkætret havneudvidelse i Aarhus er nu klar
DEBAT: Store overdrivelser i beskæftigelsestal bruges til at retfærdiggøre milliardtilskud
Alle kan trænge til en overhaling - også Esvagt Connector
Haenyeo - Havets kvinder på M/S Museet for Søfart
Få år gammel færge ligger fortsat stille efter ukendt havari
Mærsk-ejet historisk tysk containerrederi skal skifte navn
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Transportmagasinet
Jern & Maskinindustrien
Motor-magasinet
Nordiske Medier DK
EnergyIslandNews

Send til en kollega

0.141