23948sdkhjf

Ukrainekonflikt vil påvirke handelsmønstret i lang tid fremover

Krigen i Ukraine vil have negativ indvirkning på handelsmønstre i det næste årti og medføre store ændringer i handelsmønsteret og en langsommere handelsvækst end normalt

Den globale handel vil vokse langsommere i de kommende ni år, advarer Boston Consulting Group (BCG) i en rapport offentliggjort tirsdag, der refereres i Tradewinds.

Den direkte årsag er krigen i Ukraine, der i kølvandet på pandemien er blevet det store omdrejningspunkt for væksten, men rapporten peger også på fx vestens faldende afhængighed af Kinas handel og virksomhederne diversificerer deres forsyningskæderisici, der også vil påvirke de vanlige handelsmønstre.

- Verdenshandlen vil fortsætte med at vokse, men med en hastighed på kun 2,3 pct. om året frem til 2031, mindre end den årlige stigning på 2,5 pct. for global økonomisk vækst," lyder vurderingen fra BCG, der tilføjer, at de skiftende økonomiske dynamikker vil skabe rystelser i markedet og skabe nye globale vindere og tabere.

Flytter til Sydøstasien

BCG vurderer, at handelen mellem EU og Rusland vil falde kraftigt og falde med 262 milliarder dollars i perioden fra 2023 til 2031, efterhånden som vestlige sanktioner mod Rusland træder i kraft, og Vesteuropa stopper sin afhængighed af russisk olie og gas.

- Russisk handel vil skifte fra Europa til andre regioner, især Kina og Indien. De mest forstyrrende påvirkninger vil forekomme i energisektoren, men ændringerne vil også påvirke andre råvarer,” hedder det i rapporten fra BCG.

BCG anslår, at handelen mellem USA og Kina vil falde med 63 mia. dollars frem til 2031, selvom mængderne mellem EU og Kina vil vokse, men i en langsommere hastighed end det globale gennemsnit.

BCG forudser, at Sydøstasien vil være den største vinder af det nye handelskort.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Alle kan trænge til en overhaling - også Esvagt Connector
Haenyeo - Havets kvinder på M/S Museet for Søfart
Få år gammel færge ligger fortsat stille efter ukendt havari
Mærsk-ejet historisk tysk containerrederi skal skifte navn
Molslinjens Forsea-handel er nu kommet helt over målstregen
Ustabilt Europa får politikere til at genoverveje salget af Nyholm
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Transportmagasinet
Jern & Maskinindustrien
Motor-magasinet
Nordiske Medier DK
EnergyIslandNews

Send til en kollega

0.141