23948sdkhjf

Fremgang for fragten i Nordsverige

Verdens nordligste rederi Wasa Line, der driver ruten mellem Umeå i Sverige og Vaasa i Finland, kan melde om flere rekorder i 2022, selv om corona-restriktioner påvirkede trafikken negativt i starten af året.

Da året sluttede, var både antallet af passager og fragtenheder steget. Passagervolumen steg med 149 procent til 267.757 passagerer i 2022 (2021: 107.659 passagerer), mens fragten steg med 4,4 procent - opgjort i ton var stigningen 11,5 procent.

Også antallet af afgange steg fra 990 til 1.133 og antallet af personbiler steg med 126 procent. Samlet set betød det, at også rederiets omsætning steg med 78 procent.

Klimabevidste kunder

Adm. direktør Peter Ståhlberg i Wasaline forventer, at væksten vil fortsætte ind i 2023 ikke mindst fordi man gør store fremskridt på miljø- og klimaområdet.

- Vi kan se en klar tendens til, at vores kunder – især fragtkunderne - værdsætter vores løbende indsats for at minimere klimabelastningen i vores trafik. siger Ståhlberg.

- I 2021 indsatte vi verdens mest miljøvenlige skib, Aurora Botnia. Den kan sejle både på strøm og biogas. Det betød, at vi i løbet af 2022 kunne reducere vores energiforbruget med 21 procent pr. tur, mens CO2-udledningen faldt med 19,6 procent.

Fortsætter klima arbejdet

- Vi vil fortsætte vores indsats for løbende at reducere vores klimaaftryk, siger direktøren.

Han nævner, at netop ruten spiller en vigtig rolle for klimaet. Man sparer omkring 1.000 km på gummihjul, når godset, i stedet for at køre med lastbil rundt om Kvarken (farvandet mellem Umeå og Wasa), kan transporteres med verdens mest miljøvenlige færge.

- Vi har altid ment, at behovet for transporten i øst-vestlig retning i det nordlige Skandinavien er stort. Derfor foretog i investeringen i den miljøvenlige færge. Nu kan vi også se det i reelle tal. Det er meget tilfredsstillende, slutter direktøren.

FAKTA OM: Aurora Botnia

  • Verdens mest miljøvenlige færge, Aurora Botnia, blev taget i anvendelse i august 2021.
  • Færgen har to lastdæk med en fragtkapacitet på 1.500 lanemeter
  • Skibets motorer kan benytte både batterier og forskellige typer miljøvenligt brændstof som naturgas og biogas.
  • Færgen er bygget på Rauma Marine Constructions værft
  • LOA: 150.0 m
  • LWL: 137.8 m
  • Beam mld.: 26.0 m
  • Draught, design: 6.10 m
  • Gross tonnage, about: 24 300 t
  • Deadweight, design abt.: 3 500 t
  • Max. persons onboard (LSA): 1 000
  • Passagerer: 800
  • Lane meter: 1 500
  • Antal kahytter: 68
  • Fart: 20 knob
  • Antal dæk: 2

Kilde: Wasa Line

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Alle kan trænge til en overhaling - også Esvagt Connector
Haenyeo - Havets kvinder på M/S Museet for Søfart
Få år gammel færge ligger fortsat stille efter ukendt havari
Mærsk-ejet historisk tysk containerrederi skal skifte navn
Molslinjens Forsea-handel er nu kommet helt over målstregen
Ustabilt Europa får politikere til at genoverveje salget af Nyholm
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Transportmagasinet
Jern & Maskinindustrien
Motor-magasinet
Nordiske Medier DK
EnergyIslandNews

Send til en kollega

0.158