23948sdkhjf

DEBAT: Rigsrevisions-kritik kalder på ny Lodslov

Lad os være ærlige: Konkurrenceudsættelsen af lodsningsområdet er en fiasko. Det statslige selskab DanPilot var i 2021 ansvarlig for lodsning på 89 pct. af markedet. Resultatet er høje priser og mindre brug af lods

Af Henriette Obitsø, Politisk konsulent i Danske Havne og Jesper Sebbelin, Chefkonsulent i Danske Shipping- og Havnevirksomheder/DI.

Danmark er en af verdens største søfartsnationer. Vi har skibe, der sejler på alle verdenshave, og skibe fra hele verden, der lægger til kaj i danske havne. 75 pct. af vores udenrigshandel kommer over kaj på en dansk havn, og det er derfor en grundlæggende forudsætning for vores vareimport og eksport, at der værnes om sejlads – og miljøsikkerheden.

Lodsning er ikke et område, der får megen politisk bevågenhed, men det kan Rigsrevisionens kritiske rapport bidrage til, at det får nu. Det er kritik, som Danske Havne og Danske Shipping- og Havnevirksomheder længe har gjort opmærksom på, og derfor har Rigsrevisionens undersøgelse af lodsliberaliseringen også været længe ventet.

Man kan undre sig over, at et statsligt ejet selskab kan få lov til at opkøbe sine konkurrenter, og dermed bevare det monopol, politikerne oprindeligt gerne ville konkurrenceudsætte.

Siden etableringen som selvstændig offentlig virksomhed, har Danpilot opkøbt alle ejerandele i ét konkurrerende lodseri og gjort to andre til datterselskaber gennem opkøb af ejerandele. Det har medført, at DanPilot var ansvarlig for 89 pct. af alle lodsninger i danske farvande i 2021.

Selvom Danske Havne og Danske Shipping- og Havnevirksomheder er fortalere for liberaliseringer af markeder, må vi konstatere, at liberaliseringer af lodsmarkedet har medført færre lodsninger og stigende priser. Siden 2013 er den gennemsnitlige pris for Danpilots havnelodsninger steget med 42 pct. Og dermed har branchen ikke fået de gevinster, der skulle følge med liberaliseringen.

I nabolande er lodsning en myndighedsopgave

Vi ser desværre et fald i anvendelsen af lodser. Andelen af skibe, der følger IMO’s anbefaling om at benytte lods ved gennemsejlingen mellem Gedser og Skagen, er faldet med 13,3 procentpoint siden 2013. Og endnu værre ser det ud med antallet af havnelodsninger uden lodspligt: her er antallet faldet med 41 pct. siden 2013.

I Danmark går vi enegang. I Sverige, Norge og Finland betragter man lodsning som en myndighedsopgave for at sikre sikkerheden til søs og for at passe på havmiljøet.

Danmark er et af de eneste lande i Europa, som betragter lodsning som et frit marked, men eksperimentet med at liberalisere markedet har mildest talt ikke haft nogen positiv effekt på hverken priserne eller lodsanvendelsen – og dermed sejlladssikkerheden. Liberaliseringen er ganske enkelt en fiasko, alle gode intentioner til trods.

Når staten i offentlighedens interesse sikrer sejladssikkerheden og miljøet ved indførelsen af pligt om lodsanvendelsen, må det også være et mål, at alle, der har brug for en lods, kan få én på rimelige betingelser. Derfor er det også kun rimeligt, at en lods både skal være tilgængelig og til at betale.

Vi håber derfor, at Rigsrevisionens kritik giver stof til eftertanke, og Danske Havne og Danske Shipping- og Havnevirksomheder er klar til en åben dialog, når erhvervsminister Morten Bødskov har haft anledning til at afgive svar på beretningen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094