23948sdkhjf

Ny start for danske skibsassistenter

DET ER formentlig mange år siden, at den sidste fuldbefarne skibsassistent med dansk pas forlod et af Mærsk-rederiets containerskibe. På et Mærsk-skib under dansk flag kan man være heldig, at en eller to af officererne på broen - og måske endda også 'mester' nede i maskinrummet - har dansk pas. Danske skibsassistenter i den oceangående del af handelsflåden har været en uddød art i årevis. Men det vil der måske blive lavet om på nu. Et aktuelt initiativ vil i hvert fald sende skibsassistent-aspiranter tilbage på de oceangående skibe i langfarten i et praktikforløb. Så måske vender vinden. 

DET DREJER sig som bekendt om aftalen mellem Danske Rederier, fagforeningen Dansk Metal samt en række af landets største rederier. Aftalen går ud på at tilbyde en helt ny og supplerende skibsassistent-uddannelse, der med løftet om at komme ud på verdenshavene med de største skibe forhåbentlig vil kunne få held til at lokke flere uddannelsessøgende unge henimod en maritim karriere. Dette er ubetinget positivt og herudover noget af et nybrud. De store danske rederier udvist en temmelig afslappet attitude over den mindre og mindre bestand af dansk personale på de oceangående skibe. Det klæder rederierne at have taget skeen i den anden hånd og gøre noget, der sender udviklingen i en ny retning.  

MEN DER er fortsat en del ubekendte i denne ligning. En ting er, at rederierne nu vil tage unge mennesker ind i et praktikforløb på deres oceangående skibe. Men hvad sker der bagefter? Vil rederierne begynde rent faktisk at ansætte de unge danskere som skibsassistenter, når de har afsluttet deres uddannelse og er blevet fuldbefarne? Dette melder historien ikke noget om. Herudover vil det også være afgørende, at rederierne formår at tilbyde de unge aspiranter et veltilrettelagt praktikforløb om bord. At slippe en ung løs som skibsassistent-praktikant som eneste dansker på et stort containerskib er bestemt ikke en garanteret succes. Der vil skulle tænkes kreativt om, hvordan det kan gøres på en måde, der får det unge menneske til at føle sig som en del af et socialt fællesskab, og at der bliver taget godt imod vedkommende. Vi må håbe, at rederierne har modet til ikke blot at stille en praktikplads til rådighed, men også tænke nye tanker. Rederierne viser med dette skridt, at de vil tage et konkret samfundsansvar. Respekt for det - nu venter vi spændt på, hvordan det udvikler sig.      

Respekt for, at rederierne viser, at de er klar til at tage et konkret samfundsansvar

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Kendt megabygning i Københavns Havn vinder designpris
Brasilien sænker asbestfyldt hangarskib
Færge ramte havnemole i Rønne i blæsevejr
Sag berammet: Til marts skal 28 russere i landsretten
FBC og fagforeninger strides om arbejdsregler på havet
LEDER: Havnearealer er jaget vildt
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Transportmagasinet
Jern & Maskinindustrien
Motor-magasinet
Nordiske Medier DK
EnergyIslandNews

Send til en kollega

0.141