23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ny Scandlines-elfærge får virtuel tvilling

Samtidig med at værftet bygger Scandlines nye emissionsfrie færge i Tyrkiet får færgen også en virtuel tvilling

To-tredjedele af stålpladerne til PR24 er nu skåret på værftet Cemre i Tyrkiet, og færgen består i øjeblikket af otte sektioner, der allerede er placeret på beddingen. Der arbejdes på yderligere 16 sektioner.

I tæt samarbejde med Scandlines site-team er værftet også i gang med at udvikle en 3D-model af færgen, så man digitalt kan bevæge sig rundt på færgen og samtidig sikre, at arbejdstegninger og 3D-model opdateres sideløbende med byggeriet med korrekte og korrigerede informationer. 

Største batteripakke

Når færgen indsættes på Femern Bælt i 2024, kan den oplades med grøn strøm på blot 17 minutter i Rødby. 

Den schweiziske batteriproducent Leclanché står for den rekordstore batteripakke, der med en kapacitet på 10 MWh bliver den hidtil største litium-ion-batteri-installation på en færge.

Ifølge Scandlines er byggeaktiviteterne i fuld gang på havnene i Rødby og Puttgarden, der skal bygges om, så PR24 også kan få lastbiler på øverste vogndæk. 

PR24  - emissionsfri Scandlines-fragtfærge til ruten Rødby-Puttgarden

  • Længde: 147,4 meter
  • Bredde: 25,4 meter
  • Design dybgang: 5,30 meter
  • Lastkapacitet: 66 fragtenheder (cirka 1.200 banemeter)
  • Maksimalt antal passagerer: 140
  • Servicefart: 16/10 knob
  • Batterisystem: 10 MWh
  • Opladning i havn (Rødby): 17 minutter
  • Investering: 80 millioner EUR

Kilde: Scandlines

BREAKING
{{ article.headline }}
0.114