23948sdkhjf

Opbremsning i væksten i den danske handelsflåde

Både antallet af skibe på dansk flag og den samlede tonnage har taget et mindre dyk. Flåden er dog stadig markant større end for 10 år siden

Det er gået op, op, op de sidste år. Men i 2022 er der sket et mindre fald i antallet af skibe på dansk flag. Det viser en ny opgørelse fra Danske Rederier.

Sidste år lå tallet på rekordhøje 779 skibe med en samlet tonnage på 23,2 mio. BT. Ved den aktuelle opgørelse ligger det samlede antal skibe på dansk flag på 760 med en samlet tonnage på 22,7 mio. BT. Det svarer til et fald på 2,5 pct. 

Det er dog stadig markant højere end for 10 år siden. Til sammenligning var der ved starten af 2013 kun 483 skibe under dansk flag med en samlet tonnage på 11.1 mio. BT. Det skriver Danske Rederier i en pressemeddelelse. 

- Vi har set solid fremgang i dansk flag de seneste år, og set i det lys er det ikke overraskende med udsving på en ellers opadgående kurve. Jeg glæder mig over, at tilbagegangen i antal skibe på dansk flag ikke et udtryk for fravalg af dansk flag fra danske rederier. Det skyldes primært, at rederierne har solgt nogle skibe, hvor køber har valgt at flage om, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier, i meddelelsen. Hun fortsætter: 

- Selvom 2023 også tegner til at blive et turbulent år, så er jeg fortrøstningsfuld med hensyn til en fortsat udvikling i dansk flag og glæder mig over, at vi i år forventer det første e-metanol drevne skib på dansk flag. Det lover godt for fremtidens grønne skibsfart. 

Danmark holder sin placering som 11. største flagstat i verden målt på tonnagen under dansk flag.

Ser man på den samlede opererede tonnage, går Danmark også lidt tilbage ift. samme tid sidste år. Ved årsskiftet lå tonnagen på 61,4 mio. BT, mens den lå på 64,3 mio. BT omkring nytår sidste år. Dermed er Danmark nummer 9 over de største søfartsnationer målt på opereret tonnage.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08