23948sdkhjf

Clasen serverer det gode argument på det rigtige tidspunkt

PORTRÆT: Et særligt talent for at servere det gode argument på det rigtige tidpunkt har skabt massiv respekt om Danske Rederiers superlobbyist gennem 25 år 

Et studiejob er typisk en midlertidig affære.

Ikke for Jacob K. Clasen.

Som ung statskundskabsstuderende trådte han den 9. december 1997 ind ad døren hos brancheorganisationen Danske Rederier i Amaliegade for at varetage rutineopgaver i Erhvervspolitisk Afdeling. 

Det skulle vise sig at blive alt andet end midlertidigt, for i dag kan den viceadministrerende direktør i Danske Rederier fejre sit 25-års jubilæum i rederiernes interesseorganisation.

Hård hud

Rederiforeningen fik hurtigt fastansat den unge mand, og daværende vicedirektør, Jan Fritz Hansen, besluttede sig for at give ham lidt hård hud i håndfladerne.

Som 27-årig blev han leder af Rederiforeningens repræsentation i Bruxelles. Som rederiernes mand i Europa gav lobbyarbejdet ham en bred viden og stor indsigt i skibsfartens mange facetter. Erfaringer han tog med hjem til Danmark, hvor han blev placeret i spidsen for Rederiforeningens politiske gren – en post, hvorfra han blev en helt central spiller i rederiernes politiske interessevaretagelse.

I 2002 blev han placeret på Børsens Nyhedsmagasins årlige liste over de vigtigste talenter i dansk erhvervsliv. Det skete med følgende begrundelse: 

- Jacob Clasens vigtigste arbejdsredskaber har altid været de gode argumenter. Og hans særlige talent for at servere dem det rette sted på det rette tidspunkt er den x-factor, der har givet næring til karrierens konstante fremgang.

I Danmark har politikere, rederier og organisationer formået at holde snuden i sporet for at sikre de rammevilkår, der har betydet, at en stor del af den globale handelsflåde fortsat sejler på dansk flag Jacob K. Clasen, viceadm. direktør, Danske Rederier

Rivende udvikling

Som viceadministrerende direktør har Jacob K. Clasen en finger med i spillet på det meste, som udgår fra hovedkvarteret i Amaliegade. Opgaverne handler først og fremmest om udarbejdelse af brancheanalyser, indspark til - og tilbagemeldinger på - transportpolitiske initiativer samt f.eks. at tale rederiernes sag, når der f.eks. rejses kritik af rederiernes lukrative skattevilkår fra politisk hold.

Det er i høj grad de samme rederier, som tegner branchen i dag som for 25 år siden. Men stemningen omkring rederierhvervet har på mange områder forandret sig i perioden. 

- I slutningen af 90’erne foregik der en massiv udflytning af produktion til Asien, forklarer Jacob K. Clasen. 

Han påpeger, at udviklingen også blev afspejlet i den maritime sektor, hvor asiatiske værfter overtog bygningen af f.eks. containerskibe, mens de asiatiske rederier kaprede store markedsandele 

Der var en klar frygt for, at rederierhvervet kunne risikere at blive en skygge af sig selv i Danmark. 

- Den frygt er i dag afløst af en langt større selvsikkerhed, hvor både erhvervet og offentligheden tror på, at rederierhvervet kan trives og udvikle sig i Danmark. Ikke mindst i takt med den grønne omstilling, forklarer Jacob K. Clasen.

Langt sejt træk

Han mener, at brancheforeningens største præstation i virkeligheden har været, at branchen har fastholdt fokus på det lange, seje træk.

- I Danmark har politikere, rederier og organisationer formået at holde snuden i sporet for at sikre de rammevilkår, der har betydet, at en stor del af den globale handelsflåde fortsat sejler på dansk flag, og at nogle af verdens vigtigste rederier fortsat hører hjemme i Danmark. Det er i mine øjne en gigantisk præstation, siger Jacob K. Clasen.

Hvor mange sejre vil du som lobbyist tage ære for, og hvor meget er kommet af sig selv?

- Først og fremmest: Intet er kommet af sig selv. Den velvilje, som rederierhvervet har oplevet, stammer i høj grad fra, at rederierne gennem årene har været dygtige til at gribe mulighederne i markedet.

- Som brancheorganisation har det været vores vigtigste opgave at sætte en række vigtige emner på den politiske agenda. Politikere og embedsmænd på Slotsholmen har travlt, og der er mange ting på agendaen. Her begynder man ikke af sig selv at overveje, om f.eks. rederierhvervet er i gang med at tabe konkurrencekraft til udlandet. Det er en kontinuerlig opgave at placere branchens behov på den politiske dagsorden.

Jubilæet fejres med en reception onsdag den 14. december kl. 15 hos Danske Rederier i Amaliegade. 

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Kendt megabygning i Københavns Havn vinder designpris
Sag berammet: Til marts skal 28 russere i landsretten
FBC og fagforeninger strides om arbejdsregler på havet
LEDER: Havnearealer er jaget vildt
Havareret øfærge sejlet til værft
DSV vil skrumpe medarbejderstaben - uden massefyringer
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Transportmagasinet
Jern & Maskinindustrien
Motor-magasinet
Nordiske Medier DK
EnergyIslandNews

Send til en kollega

0.159