23948sdkhjf

2022 bød på flere af de brandhavarier branchen allerede har ekstra fokus på

To europæiske færgebrande og endnu en brand i et biltransportskib, hvor elbiler er under mistanke, var blandt ulykkerne til søs i år

Desværre tikker der mange gange i løbet af et år tragiske nyheder ind om fatale søulykker i udviklingslande. Særligt er Filippinerne hårdt ramt af brand- og kæntringskatastrofer, hvor færger er involveret. En af ulykkerne i 2022 var i maj, hvor mindst syv mennesker mistede livet, da der pludselig udbrød brand på hurtigfærgen ’Mercraft 2’ med 124 passagerer om bord.

Når det sker i Europa, så fylder det lang mere i de vestlige medier, inklusive Søfart. I februar brændte ro/pax-færgen ’Euroferry Olympia’ ud for den græske ø Korfu. 11 mennesker mistede livet. Som så ofte før, når ro/pax-færger har haft brandhavarier, brød branden ud på et af trailerdækkene.

I slutningen af august skete det samme på den danskfladede ro/pax-færge ’Stena Scandica’ fra Stena Line nord for Gotland i Østersøen. Altså i en ren skandinavisk kontekst. Her krævede havariet heldigvis ingen ofre, men der antydes, at branden - og et deraf følgende black-out - var tæt på at få havariet til at udvikle sig til en potentiel grundstødningskatastrofe. Ingen af havariundersøgelserne fra de to europæiske færgebrande forelægger dog endnu.

Elbiler og containere

Branchen har også fokus på containerbrande, der også løbende tikker ind på nyhedsredaktionerne. Det gjorde de også i 2022. I april faktisk med få dages mellemrum, da der var brand i det filippinske containerskib ’General Romula’. Få dage senere opstod der en brand i containerlasten om bord på CMA CGM-skibet

’CMA CGM Lisa Marie’ mens det var undervejs fra Saudi-Arabien til Malaysia. Heldigvis krævede ingen af de to brandhavarier menneskeliv.

Men det kostede 26 mennesker livet, da ankerkæderne til installationsfartøjet ’Fujing 001’ brast i Det Sydkinesiske Hav under tyfonen Chaba i starten af juli. Kun fire af de 30 besætningsmedlemmer blev reddet, da fartøjet efterfølgende drev og til sidst kæntrede, oplyste de kinesiske myndigheder efterfølgende.

16. februar udbrød der brand på bilskibet ’Felicity Ace’ 90 sømil sydvest for Azorerne. Alle 22 besætningsmedlemmer slap med livet i behold, men skibet udbrændte og sank 8. marts. Brandhavariet granskes nu nøje af myndigheder og klasseselskaber, da elbiler i lasten bestående af 4.000 eksport-biler fra VW-gruppen mistænkes for at have en rolle i branden, der ikke kunne nedkæmpes af besætningen.

Syv søfolk fra coasteren ’Helge’ måtte i 9. september bjærges med helikopter udfor den jyske vestkyst. Forud var den hollandske coaster kollideret med fragtskibet ’Wild Cosmos’ og var med en voldsom slagside i fare for at kæntre. Det lykkedes imidlertid senere at få ’Helge’ bugseret til Esbjerg med hjælp fra to Svitzer-bugserbåde.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125