23948sdkhjf

Skibsdesigner trak sig fra udbud: Stordriftsfordele ved standardfærge-konceptet er ubetydelige

En reel udrulning af standardfærge-konceptet vil ende med at blive for mangfoldigt på en række vigtige punkter til at sikre stordriftsfordele

Anders Ørgård, skibsingeniør og partner i OSK-Ship Tech, som valgte at trække sig som prækvalificeret til at byde på designet af en ny færge til ruten Svendborg-Skarø-Drejø, sætter spørgsmålstegn ved de stordriftsfordele, der er grundstenen i standardfærge-konceptet. Det koncept, Svendborg Kommune endte med at vælge fra konsortiet Dansk Standardfærge A/S.

Han har tidligere også udtrykt kritik af de økonomiske aspekter ved konceptet, der er udviklet af Færgesekretariatet i samarbejde med skibsdesignvirksomheden Odense Maritime Technology.

Vil det sige, at du som fagperson ikke anerkender ideen med standardiseringen og stordriftsfordelene som Færgesekretariatet gerne vil opnå?

- Jeg har svært ved at se stordriftsfordelene. Mig bekendt har Ærø udskudt deres beslutning. Sejerø vil nu have en anden type dobbeltender, end den Drejø skal have. Derudover er der nu 11 forskellige ”standardfærger” præsenteret på Svendborg Kommunes hjemmeside.

- Derfor omtales det nu i stedet som en standard-udrustet færge. Men da primær-energikilden er batterier, der jo i øvrigt udvikler sig særledes hurtigt i de her år, ville man stå over for, at de batterikapaciteter, man skal bruge, vil være meget forskellige, pointerer Anders Ørgård.

Få standardkomponenter

Han peger på, at der ville skulle bruges forskellige fremdrivningseffekter og batteristørrelser – og hvis man bygger noget om to år – i forhold til nu, så er det givet vist noget helt andet, der er brug for.

- Dermed er vi nede på relativt få komponenter, der kan være standardiserede og bidrage til den ønskede stordriftsfordel. Men selv dér vil der jo ske en udvikling. Vil det så betyde, at den næste færge skal leve med noget måske ikke fuldt ud tidssvarende elektronik, oven i nogle batterier, der er tre år bagud i udviklingen - for noget, hvor man kunne spare 2 mio. kr. om året ved at vælge en rådgiver, der har lidt mere erfaring og den billigere finansiering, Kommunekredit kan tilbyde, siger Anders Ørgård.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Tal for alternativer til forkætret havneudvidelse i Aarhus er nu klar
DEBAT: Store overdrivelser i beskæftigelsestal bruges til at retfærdiggøre milliardtilskud
Alle kan trænge til en overhaling - også Esvagt Connector
Haenyeo - Havets kvinder på M/S Museet for Søfart
Beskyldes for at overdrive beskæftigelsestal: Vi genkender ikke billedet
Få år gammel færge ligger fortsat stille efter ukendt havari
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Transportmagasinet
Jern & Maskinindustrien
Motor-magasinet
Nordiske Medier DK
EnergyIslandNews

Send til en kollega

0.187