23948sdkhjf

Brændselsceller installeret på verdens første brint-drevne færge

Norleds nye brintfærge ‘Hydra’ har fået installeret de første to 200 kW brændselscellemoduler

De endelige DNV-godkendelser er på plads for anvendelse af brændselsceller til brug i verdens første brintdrevne færge, ‘Hydra’, der sejler langs de norske kyster. Brændselscellerne er leveret af canadiske Ballard, der har europæisk hovedkvarter i Hobro i Danmark.

I december vil de første prøvesejladser gå i gang, oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

- Installationen af ​​Ballards FCwave-brændselsceller om bord på ‘MF Hydra’ viser ikke kun, hvor effektivt nul-emissionsdrift af skibe kan implementeres, men også, hvor brugervenlig selve brændselscelleinstallationen er fra en operatørs perspektiv, siger direktør for marineprodukter i Ballard, Thomas Therkild Petersen, i forbindelse med begivenheden.

‘MF Hydra’ bliver den første færge i verden, der drives af PEM-brændselsceller, der kører på flydende brint.

Plug-and-play

De to brændselscellesystemer er installeret på færgen, så de er lette at komme til, når systemet skal vedligeholdes og serviceres. Systemets DNV-typegodkendelsescertificering betyder desuden, at designet opfylder de strenge sikkerheds-, funktions-, design- og dokumentationskrav, der findes til marineindustrien.

FCwave-modulet er en ægte plug-and-play-løsning, der giver en optimal nul-emissionserstatning for konventionelle forbrændingsmotorer ombord på skibe. Direktør for marineprodukter i Ballard, Thomas Therkild Petersen

- FCwave-modulet er en ægte plug-and-play-løsning, der giver en optimal nul-emissionserstatning for konventionelle forbrændingsmotorer ombord på skibe. Det er en højeffekts, tilpasningsdygtig motor i et hybridelektrisk system, der anvender brændselsceller sammen med batterier for at give effektiv nul-emissionsløsning. Med dette eksempel fra den virkelige verden kan vi være med til at 'afmystificere', hvordan vi reducerer kompleksiteten af ​​integration af brændselscelleteknologi – hvilket stadig kan være ret nyt for nogle skibsoperatører. I en nøddeskal er dette virkelig nul-emission, gjort nemt. uddyber Thomas Therkild Petersen.

Norleds ‘MF Hydra’ blev i 2021 kåret som 'Ship of the Year' og har en kapacitet på op til 299 passagerer og 80 biler og vil sejle på rute mellem Hjelmeland-Skipavik-Nesvik i Norge.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Så har Næstved Havn fundet sin ny havnedirektør
Hovhov, skibe skal da ikke i CO2-kvotehandel før lastbiler
Lov om jernbaner redder julen i USA - men fagforeninger er vrede
Kindkys og whisky-spyt på skoleskib: Chef var fuld og husker ikke episoderne
NGO får medvind mod rederiers fragt af plastaffald ud af Europa
Adstadigt var tempoet, da gigant-nacelle skulle ned til havnen
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Transportmagasinet
Jern & Maskinindustrien
Motor-magasinet
Leder IDAG
Kommunefokus

Send til en kollega

0.141