23948sdkhjf

Årets skib er fundet: Brintfærge løber med den store hæder

Den – kommende - brintdrevne færge ’Hydra’ er kåret til ’Ship of the Year 2021’ af det norske maritime medie ’Skipsrevyen’.

Passagerfærgen er 82 meter lang og sejler til dagligt i rutefart mellem de norske byer Hjelmeland, Skipavik og Nesavik. Færgen har kapacitet til at have 80 personbiler og 300 passagerer ombord, og det er rederiet ’Nordled’, der har skibet i drift.

Som vanligt var det Norges trafikminister, Knut Arild Hareide, der overrakte præmien for ’Ship of the Year’ ved en mindre ceremoni i Hjelmeland i sidste uge.

Ministeren brugte sin taletid på at hylde det grønne projekt, ligesom han satte en tyk streg under vigtigheden af, at private virksomheder og offentlige myndigheder samarbejder, hvis en grønnere maritim fremtid skal sikres.

- Klimavenlig innovation skabes i det bedst mulige samarbejde mellem erhvervsliv og regering. Ved at stimulere lavemissions- og nulemissionsskibe, blandt andet gennem udbudskrav og støtte til elektrificering og alternative brændstoffer, er Norge i spidsen for denne nye teknologi. Nu handler det om at gøre det muligt for os at vende forspringet, vi er nødt til at indtage en position internationalt, der gavner norske værfter, rederier og leverandører, siger Hareide.

Fuld fremdrift med brint i 2022

’Hydra’ vinder ifølge juryen, som består af branchedirektører og anerkendte eksperter fra den norske maritime sektor, grundet sit design og fordi skibet har et grønt fremtidsperspektiv.

Da ’Hydra’ i sin tid blev designet var håbet, at det kunne sejle udelukkende på brint fra 2020. De teknologiske fremskridt har imidlertid stået lidt i stampe, hvilket har forsinket overgangen til fuld fremdrift med brint.

MF Hydra har nemlig stadig ikke modtaget det udstyr, der vil færdiggøre færgen som verdens første med brintdrift: - det vil sige brændselsceller, brinttanke og kryogent udstyr.

Færgen er dog i normal drift, men sejler i øjeblikket med en dieselelektrisk batterihybridfærge.

Ved udgangen af ​​det nye år er al dokumentation og tekniske og praktiske detaljer på plads, og ifølge planen vil Installation af brintsystemet begynde i første del af 2022.

Der vil være en periode med testsejlads, inden færgen sættes i drift med brint som brændstof i løbet af det næste år. Indtil brintproduktion med vedvarende energi er på plads i Norge, transporteres flydende brint med tankskib fra Tyskland.

Det var naturligvis også en glad vinder, der kunne modtage juryens hyldest. Heidi Wolde, der er direktøre i Nordled, udtalte i forinbdelse med overrækkelsen:

- Det er en milepæl for branchen og Norled. I 2014 var vi meget heldige at vinde årets skib med MF 'Ampere'. Det var også starten på en elektrisk revolution i færgeindustrien. Syv år senere er vi nu nået til brintskibet MF 'Hydra', sagde direktøren.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.096